Publicitat
Publicitat

"L'anunci de la Comissió és paper mullat"

Especialista en transport Mateu Turró és doctor enginyer de camins, canals i ports i catedràtic de transports de l'ETS d'enginyers de camins, canals i ports de la UPC

Quina importància té l'anunci de la Comissió? Realment mereix fer una celebració?

Aquest anunci de la Comissió Europea és paper mullat. Està molt bé, però no resol res. El dia que hi hagi una decisió concreta de fer coses, llavors sí que ho podrem celebrar. Però, de moment, ni tan sols ens han dit que el corredor mediterrani es farà abans de fer altres coses.

Això és el que se li ha de reclamar al govern espanyol?

L'única cosa que podem esperar i que hauríem de forçar és que aquest ministre de Foment i sobretot el següent diguin que el primer que es farà són les inversions que calen al corredor mediterrani. Es dóna la imatge que sembla que està dins de les prioritats, i que per una vegada s'ha trencat l'esquema radial. Però a veure qui s'ho creu, que invertiran tots aquests milers de milions...

Finalment, el mapa inclou tots els corredors que plantejava Foment. Això perjudica el mediterrani?

Molts dels projectes inclosos no tenen cap sentit econòmic. Ni tan sols el corredor mediterrani, tal com està plantejat, té sentit econòmic. Invertir un total de 50.000 milions d'euros no té ni cap ni peus. No hi ha capacitat que el trànsit que hi pugui haver pugui pagar per això.

S'hauria de replantejar, amb unes demandes més realistes?

Hauríem d'aconseguir, ràpidament, que es facin les inversions que fan falta. Hi ha unes quantes inversions que sí que són necessàries per al ferrocarril, com per exemple que s'acabi el desdoblament entre València i Tarragona, el tercer rail on faci falta, i no gaire més. Amb 4.000 o 5.000 milions, que seria una cosa assumible, ja en tindríem prou.

Haver ampliat tant el mapa dels corredors ha estat una decisió del govern espanyol en clau política?

Sí, és el cafè per a tothom. La Comissió Europea no ha tingut capacitat per imposar una mica de racionalitat en la proposta del govern espanyol. Tota aquesta xarxa de corredors, en realitat, és una suma d'interessos. S'ha volgut acontentar tothom.

La Comissió serà capaç de garantir que el govern espanyol acabi fent les inversions compromeses?

Això, de moment, no té cap concreció real en cap projecte concret. Tot són pures expectatives que s'han materialitzat una mica més, però no deixen de ser simplement expectatives. La Comissió Europea posa com a condició per posar els diners que es faci en el temps previst. I si no, no posarà la petita subvenció que hi ha de posar. Però la Comissió Europea no pot imposar res als estats membres. Europa no funciona així.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT