Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

L'hora de la veritat per a la supervivència de l'euro i de la Unió

Han passat dos anys des que va començar la crisi del deute grec, que va evidenciar els defectes de naixement de l'euro, i Europa encara no ha aconseguit frenar l'expansió de l'incendi. El foc està prou escampat per afirmar avui sense embuts que la supervivència de l'euro, i fins i tot del projecte de construcció europea, exigeix que la cimera que s'obre aquest vespre a Brussel·les acabi amb decisions contundents i duradores.

La multiplicació de reunions de la Unió Europea, de l'eurozona i del tàndem Merkel-Sarkozy durant els últims dos anys fa difícil de percebre la importància crucial d'una nova cita d'alt nivell. Però la té. Les solucions de mitges tintes, els pedaços amb què la UE ha anat fins ara esquivant els obstacles, ja no valen, per la senzilla raó que la situació actual és infinitament més greu que la de fa dos anys.

D'una banda, perquè la via seguida pel tàndem franco-alemany, basada en l'austeritat sense tenir en compte el creixement econòmic, ha situat Europa a les portes d'una més que probable recessió. I, de l'altra, perquè ni els inversors ni l'opinió pública ja no creuen en les proclames europeistes si no van acompanyades de fets.

Les passes que han fet per lliure Merkel i Sarkozy dibuixen, en efecte, una nova Europa -basada en la disciplina fiscal- que no esperarà per avançar en la integració, i que requerirà cessions de sobirania, diguin el que diguin estats que no formen part de l'euro, com el Regne Unit. Però servirà de ben poc el redisseny de tota l'arquitectura de l'euro i del seu govern econòmic si Europa no troba una solució perquè els seus membres es puguin finançar, i un tallafocs que eviti el contagi de la crisi. Perquè les necessitats de pesos pesants de l'economia europea com Itàlia a principis d'any (30.000 milions per refinançar deutes) no poden esperar. El paper del Banc Central Europeu és clau en l'assumpte. Aquest és l'autèntic nus de la cimera. I ahir al vespre no hi havia acord sobre el seu rol.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT