Publicitat
Publicitat

Liderar més que manar

Segons un estudi de la Universitat CEU San Pablo dut a terme entre les mil empreses més importants d'Espanya per ingressos d'explotació, la situació actual és que només el 6,61 per cent dels llocs directius en els consells d'administració corresponen a dones, i d'aquests, només el 2,5 per cent són a les presidències. Aquests consells d'administració solen ser d'empreses familiars o cooperatives, cosa que demostra que la via principal d'accés de la dona als òrgans d'administració de les empreses són els vincles familiars.

Val la pena remarcar que les empreses que lideren dones solen ser empreses del sector serveis. Per la seva banda, segons dades presentades aquest dimarts al Parlament Europeu, només un 3 per cent de les grans empreses europees estan dirigides per una dona.

En l'àmbit polític és on el percentatge és més important i s'apropa a la paritat. Al Congrés, el 36 per cent dels diputats són dones. Al Parlament de Catalunya, les últimes eleccions han fet que 59 dels 135 escons siguin ocupats per dones, fet que suposa un 43,7 per cent del total.

Actualment existeixen al món dones realment poderoses que han contribuït o estan contribuint a la presa de decisions, com són Hillary Clinton, secretària d'estat del govern dels Estats Units; Angela Merkel, cancellera d'Alemanya; Sonia Gandhi, ex-primera ministra de l'Índia i líder del Partit del Congrés; Wu Yi, vicepresidenta del Consell d'Estat de la República Popular Xina, i Ana Botín, consellera delegada de la filial britànica del Grup Santander. No obstant això, encara no s'ha aconseguit la seva presència necessària i justa.

També és important tenir en compte que el que aporten els homes i les dones a la societat és diferent. Les primeres investigacions científiques per subratllar les diferències entre els dos sexes les va fer Francis Galton al Museu de Londres l'any 1882. Galton va arribar a la conclusió que tot és al cervell i que la diferència principal rau en el fet que a la dona domina l'hemisferi esquerre i l'home, el dret.

Els dos cervells no han evolucionat d'una manera idèntica i d'aquí provenen els nostres punts forts, talent i habilitats diferents.

Les nenes, per aquest domini de l'hemisferi esquerre, solen parlar abans i millor, a més d'aprendre una llengua estrangera més ràpidament. Els nens, amb el domini sobre l'hemisferi dret, tenen més desenvolupada la lògica i són molt hàbils amb els jocs de construcció, els problemes matemàtics i els puzles.

Les dones tenen l'habilitat de fer dues o més tasques alhora, i això s'explica pel cos callós del cervell, que és més gruixut i l'orienta cap a la multiplicitat i la capacitat de processar a la vegada diferents fonts d'informació. Així mateix, el cervell femení proporciona a les dones més capacitat per estar atentes a les emocions i a les preocupacions de l'entorn.

Tant l'estructura del cervell com l'efecte de les hormones determinen la manera de pensar i la conducta dels éssers humans. Les nenes busquen crear vincles d'unió i col·laboració mentre que els nens cerquen el poder i una posició respectable. És evident que factors culturals i socials també influeixen cada dia més en l'evolució de les característiques fisiològiques dels homes i de les dones.

La igualtat social entre homes i dones és un tema polític, social i moral. Les diferències innates són un tema científic.

Sabent això, podem dir que la igualtat no resideix en les persones, sinó en el dret i l'oportunitat per exercir tot el seu potencial: cadascú amb els seus punt forts. L'important és aprofitar i potenciar les diferències. En aquest sentit, és molt important que les dones liderin a la seva manera, no que intentin fer-ho com els homes. Han de ser líders amb el seu estil personal, és a dir, liderar més que manar.

El lideratge femení es caracteritza pels valors emergents que creen equips flexibles, s'orienten a l'avaluació i no al control, fan les organitzacions més obertes, donen directrius, potencien la cooperació, l' empowerment , i generen autoritat moral. I tot això ho fan amb grans dosis d'intuïció i sensibilitat.

En una organització, els valors han d'incloure maneres de pensar i de sentir. Això facilita la confiança dels treballadors i un alt nivell de compromís. Aquest factor és una qüestió fonamental en un moment de profunda crisi econòmica com el que estem vivim. En aquest sentit, hi ha estudis que demostren que les empreses gestionades per dones aconsegueixen més bons resultats econòmics.

Però hem de defensar que tot això és una patent del lideratge femení? En realitat estem parlant, simplement, del lideratge que les nostres organitzacions es mereixen i que ha de ser la manera de liderar tant d'homes com de dones. Aquesta és la direcció en la qual hem de continuar treballant i el repte no és tan sols de les dones, sinó de tots.

Lideratge, valors i compromís.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT