Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

L'impost de patrimoni es converteix en un desgavell partidista

Les decisions preses per raons electorals, sense tenir present tots els inconvenients i sense pensar en tots els actors que hi poden intervenir, acostumen a sortir malament. L'impost de patrimoni ha estat l'instrument escollit pel candidat del PSOE a les eleccions espanyoles, Alfredo Pérez Rubalcaba, per intentar mantenir un vot d'esquerres i per buscar el suport d'uns electors que estan patint la crisi amb cruesa. Però els equívocs han estat constants. Primer, per la pugna amb l'encara president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, amb la vicepresidenta econòmica, Elena Salgado, i amb el portaveu del govern espanyol, José Blanco. I després, per contradiccions greus sobre com afecta les administracions que cobren de manera efectiva l'impost: les comunitats autònomes. El desgavell està sent intens, i ho aprofita el PP, malgrat que el seu candidat, Mariano Rajoy, segueix sense descartar que, una vegada sigui president espanyol, el pugui aplicar, en benefici de les autonomies, la majoria en mans del PP. Aquesta és la reacció política que ha provocat la decisió de Zapatero de recuperar l'impost, forçat per Rubalcaba.

La qüestió, però, és que l'Estat necessita ingressos. Rajoy busca projectar la imatge que la recuperació econòmica és possible amb receptes similars a les aplicades al 1996. I la situació ha canviat molt. La crisi ha enfonsat els ingressos públics, i, al marge de les retallades posades en marxa, el pròxim govern espanyol haurà de buscar fonts d'ingressos. L'impost de patrimoni no és la solució, està "mal formulat", com ha reconegut el mateix Rubalcaba, que ha anunciat que si guanya té la intenció de substituir-lo per un altre que afecti les grans fortunes el 2013. En tot cas, i com a fórmula temporal, l'impost ara recuperat, sobre els patrimonis de més de 700.000 euros, pot ajudar i no és menyspreable. CiU i PP encara no han decidit si el rebutjaran o no demà en la votació en el Congrés. Saben que el possible ingrés d'uns 1.000 milions d'euros és necessari.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT