Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

Merkel canvia el xip i accepta impulsar el creixement econòmic

Finalment, Angela Merkel ha acceptat que, més enllà de la disciplina fiscal, cal que els governs tirin del carro de l'economia en uns moments tan difícils. La cimera de Roma entre Alemanya, França, Itàlia i Espanya va acordar ahir destinar l'equivalent a l'1% del PIB de la Unió Europea, entre 120.000 i 130.000 milions d'euros, a fer polítiques que incentivin el creixement. És una quantitat modesta encara, però és el compromís més tangible assolit fins ara sobre el creixement des que aquest concepte va entrar en l'agenda europea abans de les eleccions franceses. "Creixement i austeritat han de ser dues cares de la mateixa moneda", va dir Merkel ahir, després d'imposar durant tres llargs anys la limitació de la despesa pública als països amb dificultats, cosa que ha repercutit negativament en els índexs de creixement. De fet, de créixer tímidament s'ha passat a una recessió sense pal·liatius

L'acord d'ahir representa la primera victòria política important de François Hollande en l'escenari europeu, tal com va subratllar ell mateix. "Qui podria dir fa unes setmanes que el creixement seria a l'agenda d'una cimera europea?", va preguntar-se de forma retòrica.

Més enllà d'un canvi de discurs que vol fer entendre als mercats que ha arribat l'hora que els estats facin de tractor per treure l'economia europea del fangar, la cimera de Roma va servir per llançar un missatge contundent a favor de l'euro. En plena crisi del deute i amb Espanya i Itàlia a l'ull de huracà, és important deixar clar que "la moneda única ha vingut per quedar-se", com va dir Mario Monti. De fet, tots quatre líders van advertir que cal continuar avançant cap a la integració fiscal i bancària.

El paper de Mariano Rajoy ahir va ser més aviat discret, però de ben segur que va rebre l'acord com un baló d'oxigen. L'economia espanyola necessita molt més que una injecció de moral futbolística, com va dir Rajoy. Necessita engegar motors altre cop.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT