04/12/2016

Ocupació desocupada

2 min

Aquesta setmana he tingut l’oportunitat de participar en dos esdeveniments empresarials. Un a Sevilla, a la Universitat de Loyola, i l’altre a Girona, convidat per l’Associació Espanyola de Directius. Al primer vam parlar sobre com afavorir la capacitat de generar ocupació per a la gent jove des de les empreses. A Girona vam parlar de digitalització empresarial: hi ha un elevat risc que la tecnologia destrueixi un elevat nombre de llocs de treball els propers anys.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Quina contradicció. D’una banda, mirant d’invertir per generar ocupació i, de l’altra, invertint per destruir-la. Aquest contrasentit és una peça ineludible de com funcionen la tecnologia i els avenços. Destrucció creativa: creem coses noves i alhora destruïm el que existeix.

Com es pot avançar i crear valor mirant de reduir al màxim l’impacte social? En moments de revolució tecnològica com l’actual, és més important que mai que institucions públiques i privades actuïn de manera coordinada. Ens falta una corretja de transmissió entre el que les empreses necessitaran i el que les nostres escoles formatives i universitats posaran al mercat laboral. Aquesta transmissió no funciona bé. La prova: tenim un 42% d’atur entre els menors de 24 anys.

Resulta que molts universitaris s’han preparat per a professions en què no hi ha prou demanda i alhora ens falten posicions clàssiques de formació professional, explicava una directiva de Seat l’altre dia en una taula rodona que vaig moderar a Madrid.

Necessitem uns mecanismes més bons perquè les necessitats laborals previstes a les empreses es converteixin en les prioritats formatives dels joves d’avui. I això no vol dir només titulacions, sinó que també inclou capacitats transversals, que són les que asseguren la capacitat d’un jove de ser contractat.

stats