Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

Rajoy improvisa una nova retallada per calmar els mercats

Era perfectament esperable que el govern del PP tingués un pla d'acció definit des de molt abans d'arribar al govern, ja que les enquestes feia temps que anticipaven la seva victòria. Lamentablement, les actuacions i declaracions dels ministres i del mateix Mariano Rajoy aquests dies evidencien que aquest pla no existeix i que, com amb Zapatero, no hi ha més perspectiva que la de resistir un dia més l'envestida dels mercats. De cap altra manera es pot entendre la sensació d'improvisació i el desconcert que generen anuncis com el d'ahir en el sentit que es volen estalviar 10.000 milions d'euros a l'any en, atenció, sanitat i educació.

Com s'ha calculat aquesta xifra? Com s'obligarà les autonomies a complir un pla de retallades que no han decidit elles? Quin impacte tindrà en els pilars bàsics de l'estat del benestar? De tot això a la nota de premsa de la Moncloa no se'n diu res de res. Tot apunta, doncs, que es tracta d'un d'aquests anuncis, com els que han fet De Guindos i Montoro les últimes hores, destinats a calmar els mercats i la Unió Europea, que han rebut molt malament el projecte de pressupostos del govern.

Vist des de Catalunya encara hi ha més motius per a la preocupació. A l'amenaça velada que el pla de Rajoy significa per a l'autogovern s'hi suma la interferència de la presidenta del PP de Catalunya, Alícia Sánchez-Camacho, que insisteix a suplantar el Govern com a interlocutora davant de Madrid per negociar el pacte fiscal.

Davant d'aquest panorama el president Mas hauria d'accelerar les gestions per sumar el PSC al consens sobre el pacte fiscal amb l'objectiu de plantejar-lo a Madrid com més aviat millor. I si els socialistes no accepten la clau de volta de la proposta (sortir de la Lofca i tenir la clau de la caixa), llavors aprofitar el suport que li atorguen els grups d'ERC i ICV per tirar-ho endavant igualment. Els mercats ja han demostrat que no confien en Rajoy. Per què ho hauria de fer, llavors, Catalunya?

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT