Publicitat
Publicitat

L' EDITORIAL

Una SGAE catalana és possible, si els creadors volen

Coincidint amb el daltabaix de la Societat General d'Autors i Editors (SGAE), immersa en un procés de depuració de responsabilitats i reorganització interna, a Catalunya s'han produït, tal com donem a conèixer avui a l'ARA, moviments per sondejar si seria viable crear una entitat de gestió de drets pròpia. El moment sens dubte és oportú, vist el descrèdit que la principal societat espanyola s'ha guanyat a pols a causa d'una gestió dubtosa, tant pels greus indicis de corrupció com per decisions de gestió i inversions poc clares, com ara la creació d'una xarxa de teatres i infraestructures faraòniques. A més, des de Catalunya existeix una queixa generalitzada pel poc retorn respecte dels ingressos que generen els autors d'aquí, al voltant d'un 20% del total.

La legalitat vigent permet la creació d'un ens català, tal com es reconeix a l'Estatut del 2006. Per tant, el repte és econòmic i organitzatiu. La mitjana d'ingressos anuals d'un creador a través de la SGAE se situa entorn dels 1.000 euros. No hauria de ser difícil garantir als artistes que viuen i treballen a Catalunya una quantitat així, sobretot perquè començar de zero evita els riscos de burocratització i fa més fàcil apuntar-se als avantatges de les noves tecnologies per optimitzar una feina de control que avui dia no té sentit que es basi en inspectors fent el porta per porta.

En cap cas s'ha de plantejar la idea com un pols polític: tots els països tenen entitats nacionals de gestió, sovint poques i amb tendència a la concentració. Una SGAE catalana hauria de col·laborar amb normalitat amb l'espanyola, però també amb les de la resta d'Europa i del món. Els convenis entre les entitats dels diferents països són moneda comuna. I per als artistes, disposar d'un ens propi tindria l'avantatge de la proximitat, tant territorial com sectorial. En un país de creadors, amb una indústria cultural dinàmica, una societat de drets d'autor pròpia és una oportunitat per seguir progressant.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT