Narcís Teixidó
16/08/2012

Vehicle elèctric, més oportunitats

3 min

El mes de novembre de l'any vinent Barcelona serà la seu de l'Electric Vehicle Symposium (EVS), el congrés més important sobre el món del vehicle elèctric que se celebra cada any i mig en una ciutat d'Àsia, d'Europa o d'Amèrica. Aquest simposi no només és una gran oportunitat per a la capital catalana, sinó que ha de servir per avaluar els avenços que hem fet com a país en aquesta matèria.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Avui és clar que tant des de les administracions públiques com des del món empresarial hi ha una aposta decidida per desenvolupar i augmentar la implantació del vehicle elèctric, i no únicament des de criteris mediambientals i de mobilitat, sinó també com a alternativa de creixement econòmic.

No és casualitat, doncs, que aprofitant el viatge a la Xina al juliol, l'alcalde Trias es desplacés a Shenzhen, capital xinesa de les noves tecnologies, per visitar entre d'altres BYD, una destacada empresa en el desenvolupament de vehicles elèctrics i híbrids, de la qual TMB ha testat el model d'autobús elèctric BYDK9 durant el mes de juny.

S'han fet molts passos des de Catalunya per impulsar la implantació del vehicle elèctric i actualment el mercat ja ofereix suficients alternatives i models per considerar que disposem d'una oferta prou madura, però ens hem de preguntar per què a hores d'ara encara no s'han assolit uns nivells acceptables en el procés de comercialització d'aquesta mena de vehicles i, sobretot, per què encara no hem donat un impuls definitiu a la xarxa industrial necessària per garantir el seu desenvolupament i consolidació, sabent, evidentment, que la crisi econòmica ha estat un fre que no ha ajudat en aquest sentit.

Les xifres demostren aquesta realitat: l'any 2011 es van matricular 375 vehicles elèctrics i 10.000 d'híbrids a Espanya (al voltant d'un 1% de les matriculacions de l'any), dades clarament insuficients per poder considerar normalitzat aquest procés.

Els estudis que s'han fet fins ara mitjançant el Clúster d'Eficiència Energètica de Catalunya, entre els quals destaca el projecte IVEA (Implantació de Vehicles Elèctrics i Avançats), avalen la viabilitat d'aquesta aposta, tant en termes de rendibilitat econòmica de la inversió com en termes d'aplicació pràctica per a molts dels usos de mobilitat, però és cert que encara cal avançar en altres àmbits complementaris.

El veritable salt en la implantació del vehicle elèctric no s'ha de centrar ja en l'aposta per nous models, en què evidentment cal seguir avançant, sinó en àmbits com el desenvolupament d'una xarxa domèstica de recàrrega que acosti encara més aquesta infraestructura al ciutadà; en la implementació de polítiques actives de mobilitat que afavoreixin l'ús d'aquests vehicles, en l'increment d'autonomia que ofereixen les bateries i, probablement, en processos intermedis d'implantació, en el sentit que és possible avançar també en la transformació de vehicles de combustió en vehicles elèctrics o híbrids.

I aquestes oportunitats hem de saber traduir-les en models de negoci prou atractius que impliquin la creació d'una nova xarxa industrial i empresarial que ens permeti aprofitar totes aquelles possibilitats que ens ofereix el vehicle elèctric com a aposta de futur.

Els ciutadans, els clients, assumiran aquests vehicles amb total normalitat quan siguem capaços de resoldre tots aquests aspectes i, per tant, quan acompanyem la fabricació i comercialització de models amb solucions que facilitin la seva implantació, sense oblidar que encara ens queda molt camí per recórrer en l'àmbit pedagògic i cultural, per popularitzar els beneficis del vehicle elèctric.

Amb el congrés Electric Vehicle Symposium tenim un horitzó a curt termini que ens ha de permetre fer un salt qualitatiu i quantitatiu en el desenvolupament de polítiques industrials que afavoreixen un cert lideratge de Catalunya en aquest àmbit. Per tant, una nova oportunitat de seguir avançant en allò que ja hem començat amb bon peu, però en què tot just estem a mig recorregut.

Ara és el moment de donar un nou impuls a aquesta aposta decidida i més quan ja s'han aconseguit avenços notables en aquesta matèria. Hem de ser capaços de traslladar tot allò que ja hem assolit al teixit econòmic i industrial del país, per tal que aquest teixit visualitzi les oportunitats que tenim al davant. No ho deixem perdre.

stats