Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

Una amenaça per a Canal 9 i IB3 i un pas enrere a RTVE

El decret que permet la privatització de les televisions autonòmiques no afectarà TV3, tal com va deixar ahir clar el Govern, però sí que tindrà conseqüències directes en altres cadenes de l'àmbit catalanoparlant, com Canal 9 i IB3. El PP ja havia promès en campanya que canviaria la llei per possibilitar aquesta opció, i alguns dirigents més loquaços, com Esperanza Aguirre, ja han declarat que no hi creuen, en els mitjans públics. Més enllà del debat sobre la necessitat o no de disposar de mitjans públics, és evident que no es pot tractar igual una cadena que emet en una llengua que està en inferioritat de condicions, com ara el català, que una que parla una llengua dominant. En el cas de TV3, el consens social sobre el seu paper decisiu per mantenir la salut del català i la cohesió social la blinda davant qualsevol temptació dels governants d'introduir-hi una altra mena de capital. Malauradament, en el cas valencià i balear no és així, i els governs del PP, amb les arques buides, estan desitjant desfer-se d'uns mitjans que, gestionats amb criteris de pura repartidora, s'han convertit en màquines de consumir recursos. Però això no vol dir que RTVV i IB3 no siguin també molt importants per a la salut del català, sobretot perquè en aquests territoris el principal problema de la llengua és la falta de prestigi social.

L'altra gran decisió del consell de ministres sobre mitjans de comunicació d'ahir és el canvi legal que permetrà al govern espanyol nomenar el president de RTVE, quan ara era necessari l'acord de dos terços del Parlament. L'excusa de l'executiu és un presumpte bloqueig de la negociació amb el PSOE, però el precedent de l'època Aznar fa témer el pitjor, el retorn als foscos temps d'Alfredo Urdaci, en què la credibilitat de TVE va tocar fons amb manipulacions evidents com les de l'11-M o la vaga general. Cal reconèixer com una de les herències positives dels governs de Zapatero la independència i pluralitat dels mitjans públics. Una herència que ara Rajoy posa en perill.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT