Publicitat
Publicitat

Un bumerang a 80 km/h

Cada govern té la seva llufa, aquella anècdota exacta que és elevada a símbol per l'oposició per debilitar-lo i ridiculitzar-lo. El primer tripartit va tenir la llufa del viatge a Perpinyà; el segon tripartit, la dels 80 km/h. Un dia ens vam despertar i una part influent de Catalunya havia decidit de manera sospitosament coordinada que estava indignada amb l'ampliació de la limitació dels 80 km/h als afores de Barcelona. El partit de l'oposició va agafar la prohibició com a bandera, i s'hi van sumar els corresponents tertulians i opinadors. Han passat ja molts mesos, però encara ressonen els ecos d'aquella virulència mediàtica. Va ser realment sorprenent com una mesura que és un estàndard en molts països aquí va ser rebuda pràcticament amb histèria. Suposats informes que no vam veure mai asseguraven que no hi havia cap causa-efecte entre l'augment de la velocitat i el de la contaminació, i més d'una veu vociferava en prime time que anar a més velocitat no implicaria que hi hagués més accidents. Es va crear un clima de confrontació, i al linxament s'hi van arribar a sumar entitats com el RACC (sí, sí, ho han llegit bé). Conscients que amb la llufa dels 80 km/h es podia fer la demagògia adequada i es podia atacar ICV, el flanc dèbil del govern , a CiU se li'n va anar la mà, i els 80 km/h va ser el tema estrella del final de legislatura. Ja en plena campanya electoral, Artur Mas va anar un pas més enllà i va dir clarament: "Suprimirem els 80 km/h", així de clar i així de radical.

Però, ai, un cop al govern, tot canvia. S'havia de complir allò que havien promès i s'havia de fer ràpid, justament perquè era una mesura simbòlica. El decret que certificava la fi del tripartit. De sobte, vam saber que els 80 km/h no serien suprimits sinó "flexiblitzats", fet sorprenent perquè aquesta flexibilització ja estav a prevista per la mesura que en el seu dia havia adoptat la conselleria de Jo an Saura. Uns dies més tard, el conseller Recoder admetia una relació científica entre l'augment de velocitat i l'augment de contaminació, argument que en el seu dia l'actual conseller Felip Puig havia dit que era "una presa de pèl". L'atzar va voler que el dia que s'havia de posar en marxa la nova regulació, un anticicló castigués l'àrea metropolitana de Barcelona, i es va haver de suspendre la flexibilització. És a dir, s'admetia que Joan Saura tenia raó i que, efectivament, més velocitat provoca més contaminació.

De tot això n'ha quedat un caos pràctic fenomenal, perquè la mesura s'ha volgut aplicar sense miraments, i avui veiem com hi ha molts trams en què el senyal provisional desmenteix el senyal fix. És molt divertit perquè sovint està prohibit anar a més de 80 km/h i a més de 120 km/h en el mateix punt. Hem passat de la regulació a l'anarquia, de tenir una regla a tenir una contradicció, i la gent ara va a qualsevol velocitat en qualsevol punt. Queda també un caos en el govern, amb el conseller de Política Territorial contradient-se de manera flagrant amb el d'Interior, i a la vegada tots dos contradient-se amb el que van dir quan eren a l'oposició. Queda una sensació de purga, amb un director general cessat per un article: deu ser la primera vegada que a un meteoròleg se'l cessa per dir la veritat. Quants coneguts columnistes no haurien titllat Joan Saura d'estalinista si hagués fet una cosa així? Queda també una idea perillosa: s'enderroca la pedagogia de la prudència i s'envia un missatge perillós que diu: córrer més no és perillós. I queda finalment una certesa: no s'aplica a tothom el mateix criteri.

Què hauria passat si aquest caos l'arriba a provocar el tripartit? Què dirien ara tots aquells opinadors que xisclaven? ¿Es tractava de denunciar una mesura injusta o d'elevar a símbol un decret per derrocar un govern? En política, com en la vida, tot torna. Els 80 km/h que van anar tan bé per assetjar un govern, tornen com un terrible bumerang. La lliçó és magnífica: la vida a l'oposició és molt més fàcil que al govern. I no em negaran que no és còmic que la primera llufa del nou govern sigui justament la dels 80 km/h.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT