24/11/2016

El cambrer argentí que li tira els trastos a la teva dona

2 min

L’anunci de la loteria d’aquest Nadal, igual que els dels anys anteriors, es caracteritza per la seva carrincloneria lacrimògena. Estan fets per emocionar esprement al màxim tots els recursos possibles: la història, la nostàlgia, la música, la interpretació, els paisatges... Potser aquest any s’han passat de rosca amb la iaia despistada però no és el més important. Es tracta d’una publicitat que forma part de l’herència social televisiva (o ho intenten) i procura perpetuar una tradició comercial. Passa el mateix amb les bombolles Freixenet o la cervesa Damm de l’estiu. Cada any provoquen un cert rebombori social tot i assemblar-se sempre als de l’any anterior i transmetre els mateixos valors i aspiracions. Valdria la pena que, més enllà de fer el que fan sempre, intentessin transmetre un missatge social una mica més trencador i valent.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Si analitzem el de la loteria d’aquest any, el relat s’ajusta als patrons socials dels anys cinquanta: una iaia servint al nét, el bar ple d’homes, la perruqueria plena de dones, la fàbrica de conserves amb més dones, els pescadors homes a la barca... Si no fos pel mòbil del nét gandul, la història s’hauria pogut gravar igual fa seixanta anys. Salvant (molt) les distàncies, l’anunci de la Grossa, a part de destrossar la fonètica catalana (en això sí que innova), també apel·la als estereotips socials més clàssics: el cambrer que tira els trastos, la mare de l’escola, la telefonista...

Les bombolletes Freixenet (encara hem de veure les d’aquest any) tenen el mateix comportament hiperfeminitzat, delicat i complementari de l’home. I a la cerveseta de l’estiu ja li poden posar la historieta d’amor que vulguis que sempre s’ajusta als models heteropatriarcals més clàssics i als rols home-dona més típics.

Seria bonic i renovador que, un any, alguna d’aquestes marques i els seus creatius publicitaris, es decidissin a sorprendre l’espectador i aportar aire fresc al seu missatge en la trama principal o, com a mínim, en escenes complementàries. Situacions que en comptes d’entroncar amb el passat miressin cap al present i el futur. Són marques que volen potenciar una imatge, uns valors associats al producte i provocar impacte. Estaria bé que aportessin el seu gra de sorra a enderrocar estereotips socials, convencions, rols familiars, patrons professionals i miressin d’incloure amb naturalitat en les seves històries situacions positives que facin referència a la diferència, a nous models de família, d’organització i de relacions, de situacions vitals, laborals i d’actituds davant la vida que s’ajusten als patrons de la realitat actual i no d’una societat preconstitucional.

Ja s’entén que s’han de dirigir a les majories més arquetípiques, però si el que volen és crear un cert rebombori social estaria bé que fessin un esforç per, a aquestes altures de la vida, no ser tan avorrits, conservadors i previsibles.

stats