22/09/2016

La trampa de l’educació perfecta

2 min

‘CAPTAIN FANTASTIC’és una pel·lícula que fa pensar molt sobre com eduquem les criatures. Viggo Mortensen hi interpreta de forma brillant un pare de sis fills que viu amb ells a la selva, en el que considera un paradís per fer-los créixer i ensenyar-los el que necessiten. Saben des de matar animals per menjar-se’ls fins a filosofia i música clàssica, estan fortíssims, combinen l’escalada amb els debats profunds, tenen un progenitor que els dóna afecte i saviesa i alhora els mostra una rigidesa enorme per endurir-los. Hi ha un idealisme -el pare té com a heroi i ídol únic Noam Chomsky- que el porta a sacrificar-se per apartar la canalla de totes les manipulacions i temptacions de la societat de consum. I a dedicar-s’hi en cos i ànima.

Sense ànim de fer cap espòiler -paga la pena veure la cinta per molts motius, un d’ells les actuacions sensacionals dels actors jovenets-, és evident que el paradís educatiu no existeix. I que perseguir l’educació perfecta és un parany perillós. La canalla evidencia dificultats d’adaptació a l’entorn quan hi ha d’interactuar, i s’endevina el missatge que protegir els nens de tota manipulació externa ja és també una manipulació. Preparar-los per a la vida requereix experimentar-la en ambients reals, no de ficció.

Es retrata una situació extrema, però no hi ha bons i dolents, tothom té la seva raó i les seves raons, i això ajuda l’espectador a l’hora de traslladar el debat a situacions més freqüents. I hi ha lliçons molt útils, com que educar els nens en el pensament crític funciona tan bé que quan creixen són molt crítics amb l’educador. O que els pares no podrem mai ser perfectes però tenim l’oportunitat de ser flexibles per millorar i corregir-nos a mesura que ens equivoquem. I que educar tan bé com podem és l’aventura més apassionant, complexa, divertida, enriquidora i contradictòria que existeix.

stats