Publicitat
Publicitat

L' EDITORIAL

El final de la crisi sembla lluny, i en sortirem canviats

La setmana negra de les retallades, les més grans fetes mai a Espanya, ha acabat sense que s'albiri el final del túnel de la crisi. La pregunta que es fa tothom és: fins quan durarà això? I la resposta no és senzilla. En bona part perquè quan en sortirem depèn en gran part de com ho farem, i en això no hi ha gaire consens entre els experts consultats per aquest diari. L'aspecte en què més o menys hi pot haver-hi coincidència és que, si es manté la situació actual -cosa que no està gens clara en aquests moments-, podríem començar a sortir de la recessió el 2014, però amb uns índexs de creixement encara mínims que no permetrien ni animar gaire el consum ni, sobretot, crear llocs de treball.

En el millor dels casos això últim podria arribar cap al 2020, i condicionats per l'allau de jubilacions de la generació del baby boom . En el pitjor, ens podríem trobar en una situació a la japonesa, és a dir, amb una crisi crònica que duri vint anys.

El que sembla que tothom té clar, però, és que l'austeritat imposada i les retallades, encara que ara siguin necessàries, no seran suficients per tornar a posar en marxa la màquina si no van acompanyades d'estratègies europees d'estímul per sortir del forat.

Ens haurem d'anar acostumant a trobar estratègies per tirar endavant el país. Potser tenen raó els que diuen que el que vivim ara ja no és una crisi sinó un canvi profund en les regles del joc i que haurem d'aprendre a viure sense crèdit. N'hi ha que pensen que hi haurà un abans i un després d'aquesta crisi en la manera de relacionar-nos amb el consum, amb la feina i amb la política. Són transformacions que, de cara al futur, poden ser positives.

El que no podem permetre, però, és que s'aprofiti la crisi per esborrar de cop tots els drets socials i nacionals que tant ens van costar de guanyar. Amb molt sacrifici, d'aquesta crisi en sortirem canviats, però l'esforç haurà d'haver servit d'alguna cosa.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT