Eduard L. Chávarri 1906
21/10/2016

Les escoles populars de música

2 min
Les escoles populars  de música

Peces històriques triades per Josep Maria Casasús[...]

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

¿No seria una hermosa realitat vore com recobra els seus drets la cançó popular, vore despertar a la vida d’emoció els hòmens que només pensen en la materialitat del viure, vore com per totes bandes torna a escoltar-se l’íntima alenada del pit compenetrat amb l’amor, amb la simpatia per la naturalesa i pels semblants? Com ha de ser admirable notar que en l’arbre que semblava mort neixen brots verds, tendres, alegres, nuncis d’una vida nova, d’una joventut que comença! [...] Per què això? Perquè no es tracta de procurar ensenyar un mecanisme, sinó que s’ha de recollir i propagar la flor del bosc, la cançó, sense llevar-li res de son penetrant perfum, sense alterar-la, sense que perda ses colors i sa frescura originària, feina d’artistes! No es podria acabar de dir la influència de les escoles populars de música ben organitzades. Si vol saber-se lo que és esta cultura del sentiment que s‘infiltra en l’home des de la primera edat, se pot girar la vista a altres països (singularment del nord d’Europa). Allí, cap de rigorisme pedant: l’ensenyança poètica de la lletra i de la música. El resultat està ben patent: avui caminen al cap del moviment musical (i de general cultura), sent l’art dels sons, per a aquelles gents (tal l’Alemanya), un culte, una religió. Allí ha pogut el gran Beethoven escriure estes santes paraules: “El nostre país, on la música és una necessitat nacional...” Resultat d’aquella cultura és la gran utilitat nacional i el grau de perfecció que allí té tot lo que amb la música està relacionat. Cada vila té la seva capella coral, la seva orquestra de concerts, les seves corporacions de cors que no són la vulgaritat dels nostres orfeons (exceptuem l’admirable Orfeó Català, de Barcelona), sinó que interpreten, al costat d’obres inspirades en el més franc ambient popular, les creacions i les meravelles dels genis immortals: oratoris de Bach i de Haendel, de Mendelssohn; les misses de Beethoven i Schumann; la Novena simfonia, el Requiem de Brahms, i tantes i tantes més. [...] Prou eloqüent és esta comparació de l’educació musical tal com allà es dóna i tal com entre nosaltres es fa. [...] Les escoles populars de música poden fer renàixer la consciència de les gents, poden conservar la inspiració del poble, poden donar-nos un ambient d’art que ens falta, i un desig de delectació moral que avui no existeix. Ja es pot comprendre que sa influència en la vida de la nació es decisiva.

stats