Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

El front diplomàtic (segon acte). Escenari: Madrid

El president de la Generalitat, Artur Mas, va correspondre ahir a una manifestació històrica amb una declaració que, d'una vegada per totes, va esvair qualsevol traça d'ambigüitat sobre l'objectiu final de la "transició nacional" que va plantejar a l'inici de la legislatura. Mas va fer ahir seu l'objectiu de la gegantina marxa independentista, tot i que ho va voler situar en la normalitat de la reclamació d'una nació que "per poder ser demana un estat", per treure-hi, així, dramatisme.

A partir d'avui, doncs, la política catalana entra en una nova etapa en què la pregunta a què han de respondre les forces que tenen majoria al Parlament ja no és el què, sinó el com. És en aquest context que hem de situar el discurs que avui farà el president a Madrid, que, de fet, serà el segon acte de l'obra que va començar amb la manifestació de dimarts: l'objectiu ja no serà fer pedagogia a Espanya sinó aprofitar la plataforma que li brinda la capital de l'Estat per dirigir-se als ambaixadors i als mitjans internacionals que volen conèixer de primera mà el que està passant a Catalunya i que, majoritàriament, han seguit fil per randa l'argumentari del govern espanyol que relaciona l'augment de l'independentisme amb el malestar social provocat per la crisi econòmica.

Mas vol deixar clar avui al món que el creixement del sentiment independentista de Catalunya té arrels profundes, que neixen de la frustració de veure com Espanya ignora sistemàticament totes les demandes d'autogovern, de reconeixement nacional i de millora del tracte fiscal. I que això ha cristal·litzat en el clam unànime de la Diada: la societat vol anar cap a un divorci pacífic amb Espanya. Per tant, Mas, que vol ampliar la majoria social interna, activa ja la segona fase per la construcció d'un estat propi, que consisteix a convèncer el món que una Catalunya independent no és una amenaça per a ningú ni un focus d'inestabilitat. És hora, doncs, de començar a guanyar complicitats internacionals.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT