Publicitat
Publicitat

L' EDITORIAL

Tenir més ingressos passa per fiscalitzar les grans fortunes

La crida de les grans fortunes de França i dels Estats Units perquè els més rics paguin més impostos i el nou impost sobre el patrimoni a Espanya han obert una capsa de Pandora.

Les arques públiques estan buides. Per estalviar, calia introduir més eficiència en la gestió. I també retallar despeses. Però hi ha un límit.

A Catalunya, fins i tot el govern d'Artur Mas, poc sospitós de covardia a l'hora de fer retallades, ha admès aquest límit: en comptes d'encongir el pressupost un 20%, com li demanava Madrid, ho ha fet un 10%, i per això aquest any se saltarà de bon tros l'objectiu de dèficit a què està obligat. La contrapartida ha estat un compromís ferm amb la disciplina pressupostària dictada a Europa, que el govern espanyol li ha reconegut i que es traduirà en més retallades l'any que ve. La cirurgia del nou executiu del PP a Castella-la Manxa augura per on anirà un probable govern de Mariano Rajoy. I el món no sap com contenir la crisi.

Aquest panorama, mentre s'aprofundeix en l'eficiència, traça un límit a partir del qual cal actuar per tenir més ingressos. Les pujades d'impostos no ajuden a revifar l'economia, però si la crisi castiga els ciutadans d'economia més modesta, les receptes per combatre-la estan penalitzant amb força les classes mitjanes.

És urgent que la supressió dels paradisos fiscals, decidida ja pel G-20, tiri endavant per neutralitzar l'argument amb què s'esquiva sempre la pujada d'impostos sobre les rendes del capital: la fuga de diners a l'estranger. És urgent també plantar cara al frau fiscal. I és urgent abordar una revisió global del sistema fiscal, que en aquests moments requereix com mai més contribució per part dels que tenen més capacitat fiscal. I que ara disposen de vies, també legals, per pagar menys. No és demagògia. Aquí no s'ha sentit cap crida de les grans fortunes, però algunes entendrien que l'excepcionalitat del moment requereix sacrificis, encara que siguin temporals.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT