Publicitat
Publicitat

L' EDITORIAL

La fi de l'alegre miratge consumista de la classe mitjana

La classe mitjana és l'objecte de desig de qualsevol polític que aspiri a manar. És també el coixí sobre el qual descansa la cohesió social. És, alhora, una categoria difícil de definir i encara més de quantificar. I és, finalment, un magma ideològic que neutralitza pors petitburgeses -l'eterna recerca de seguretat-, esperona aspiracions -dels que parteixen de molt avall- i tranquil·litza consciències -dels que prefereixen no saber que tenen massa-. La classe mitjana, doncs, és un fabulós objecte de desig, un bon ciment social, una incerta categoria sociològica i un gustós xiclet ideològic.

Tot i que encara no hi ha prou dades ni anàlisis a fons per fer un diagnòstic acurat, comença a ser una evidència que la crisi econòmica ha esquerdat aquest magma que abraça des de funcionaris fins a obrers de la indústria i els serveis, des de petits comerciants fins a autònoms. Les rebaixes d'ingressos han arribat a totes les seves llars i han afectat el que els igualava: l'accés a un alegre nivell de consum, inclòs l'habitatge en propietat, en què hi ha la clau de tot. L'esclat de la bombolla immobiliària també ha fet punxar la bombolla de la classe mitjana, amb efectes evidents sobre alguns segments concrets. Els que més es van deixar enlluernar pel miratge de l'ascensor social són persones amb pocs estudis que es van enriquir a remolc del sector immobiliari i que van caure de quatre grapes en la despesa a crèdit, ara en fallida.

La classe mitjana catalana, per tant, ni era tan mitjana ni sobretot estava assentada damunt de bases prou sòlides, tant econòmiques com sobretot educatives i culturals. El seu auge de les dues últimes dècades s'ha produït a remolc de la revolució neoliberal que ha tenyit les mentalitats amb la il·lusió del guany ràpid i individual. Davant de tot això, no s'han fet polítiques públiques que aprofitessin la bonança per combatre les llacunes formatives i per frenar l'endeutament especulatiu. Ara el miratge consumista s'ha acabat i ha deixat tota una classe tocada.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT