06/07/2016

‘Freightened’: periodisme de denúncia que impacta

2 min

Si no vau veure el Sense ficció de dimarts, entenc que costi de creure que un documental sobre el cost del transport marítim es pugui arribar a fer interessant. Però és així. Freightened. El preu real del transport marítim t’atrapa de manera poderosa perquè es tracta d’aquells documentals de denúncia que alerten l’espectador de tota mena de desgràcies mundials que no sabies que estaven interconnectades. T’alarmes perquè descobreixes que un món que desconeixies t’és més pròxim del que hauries dit i, de fet, el teu estil de vida et fa còmplice d’aquesta cara oculta.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Freightened arrenca sacsejant l’espectador, fent-li veure que la seva vida és com és gràcies al transport marítim. Alimentació, roba, tecnologies... tot el que ens envolta és molt possible que hagi arribat a les nostres mans després de travessar mig món en un enorme vaixell. De fet, Freightened va un pas més enllà de les desenes de reportatges sobre l’explotació del mercat laboral asiàtic. Si les grans indústries del tèxtil utilitzen mà d’obra barata de països subdesenvolupats també és, en gran part, gràcies a les facilitats i el baix cost del transport marítim. El documental demostra com qualsevol peça de roba no té l’origen en un sol lloc, per més que en l’etiqueta hi digui Made in Bangladesh, sinó que cadascun dels seus components arriba de diferents racons del planeta amb vaixell. Un sol abric acumula desenes de milers de quilòmetres si sumem els viatges de tots els seus components.

Un cop la narració ha aconseguit fer-nos veure fins a quin punt el transport marítim influeix en la comoditat i els privilegis del Primer Món i la nostra quotidianitat, ens comencen a treure la bena dels ulls. A partir d’unes xifres escandaloses molt reveladores i de grans mapes de rutes, ens demostren com estem de cecs davant d’aquesta situació. El mateix relat és conscient de la invisibilitat del negoci del transport marítim, però ens explica que és intencionat i convenient. Es tracta d’un truc de màgia que no veiem gràcies a les enormes dimensions d’aquest negoci. I que li convé no fer-se visible per mantenir la seva impunitat. A partir d’aquest moment ens demostren que tot està interconnectat: l’alegalitat i els fraus de tot l’engranatge, l’explotació laboral dels mariners i l’alt nivell de sinistralitat d’aquest ofici, l’impacte mediambiental i la influència en el canvi climàtic, la contaminació i com incideix en la salut de les persones que viuen a prop de les rutes de transport marítim.

Freightened ja s’ha estrenat en diversos països europeus i és de la productora catalana Polar Star Films, els mateixos de La llista Falciani i Google i el cervell mundial. Com les anteriors produccions, manté aquesta ambició internacional i un periodisme d’investigació hàbil, potser un pèl tremendista però útil per sacsejar l’espectador i conscienciar-lo de les amenaces que ens envolten.

stats