02/12/2016

Els himnes de La Marató

2 min

Dijous a la nit, després del Fora de sèrie (un programa que sembla haver-se convertit ja en un espai de política), TV3 ens va oferir el making-of del procés de producció del disc de La Marató.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

És, segurament, l’anunci més llarg, més rodó i més emotiu que veiem durant l’any. Perquè el reportatge no deixa de ser això: un publireportatge del disc que es grava per al dia més solidari del país i de la televisió. Ara bé, quan l’anunci té finalitats benèfiques en favor de la recerca científica aleshores no sap tan greu. Com deia el títol del programa, és La banda sonora de la solidaritat.

L’espai no deixa de ser el conglomerat de molts petits fragments que també ens han anat ensenyant en els Telenotícies, perquè és tota la cadena qui rema a favor del projecte que aquest 2016 arriba al vint-i-cinquè aniversari. El making-of és un gènere que sempre crea curiositat: permet ficar el nas allà on se suposa que no pots accedir. En el cas d’aquest reportatge permet veure alguns artistes que, tot i ser aliens a la cultura i les tradicions autòctones, canten en català i (segons diuen) se senten motivats per un projecte altruista tan noble d’aquestes característiques.

També cantants que canvien radicalment de registre i els descobrim en noves tessitures. Cada cançó es converteix pràcticament en un himne. Com deia un dels productors, “aquest és un disc de cançons”, i realment és molt efectiu. Cada trosset de cançó que sentim en el reportatge està carregat d’èpica i emotivitat i commou l’espectador. Hi ha un component de sorpresa en anar descobrint com sona de manera diferent un tema d’èxit que hem sentit abans moltes vegades. Cada tema passa a ser completament nou. Sense cap mena de dubte, el programa aconsegueix el seu objectiu: fer venir ganes de comprar el disc.

Potser, posats a descobrir les curiositats entorn d’aquest producte, estaria bé que ens expliquessin quin és el procés per convèncer artistes de fora de l’àmbit català, que no coneixen la dimensió social de La Marató, per participar en aquest projecte. També saber qui tria els artistes, en funció de quin criteri, qui hi contacta i com se’ls explica el projecte i se’ls convenç. Seria bo, per exemple, saber quin és el criteri per escollir les cançons i com es vincula cada artista amb cada peça musical. Falta, potser, la figura d’un coordinador global del disc, que ens pugui explicar més històries internes del disc de La Marató.

Malgrat tot, la fórmula televisiva d’aquest making-of tal com ens l’han plantejat en els darrers anys és efectiva i ja és l’aperitiu tradicional que ens prepara per al gran dia. Es tracta d’anar escalfant motors per tenir el país atent i predisposat per a d’aquí dues setmanes. Un patrimoni nacional que, en aquestes dates, se’ns va inoculant a través de les emocions i la música.

stats