07/01/2012

La crisi obliga a reobrir el debat sobre la regulació del comerç

2 min

Avui comencen les rebaixes amb l'esperança que els ciutadans s'animin a comprar i puguin pal·liar la campanya de Nadal, que ha estat molt dolenta per al sector del comerç. Els canvis socials en els últims anys estan sent molt intensos. La crisi econòmica està accelerant la transformació dels hàbits de consum, de la mà de més racionalitat en la despesa. Tots els agents econòmics s'hauran d'adaptar a una nova realitat molt més dura, molt més incerta. I és que els esquemes han canviat.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Fins fa ben poc, tant el ciutadà com el sector del comerç tenien les coses molt clares. Campanya de Nadal fins a Reis, amb compres generalitzades. Rebaixes després de Reis, també amb un volum de compres important, que servia per eliminar l'estoc acumulat de les botigues.

Ara això ja no serveix. Les associacions de consumidors volen que s'avancin les rebaixes, fins i tot just després de Nadal. Entre els comerciants, la posició no és tan homogènia: la majoria aposten perquè es mantingui l'actual calendari, però també hi ha defensors d'avançar les rebaixes, sempre que quedin exclosos alguns sectors que concentren el 70% de les seves vendes a la campanya de Nadal, com el de les joguines. Pel que fa als experts, la idea central és que la mateixa regulació del comerç ja no funciona i que el concepte actual de rebaixes tendirà a desaparèixer.

Serà, probablement, el conjunt del comerç el que anirà adaptant-se a les noves circumstàncies oferint descomptes al llarg de l'any. I això serà així perquè serà la mateixa producció la que s'haurà d'adaptar. També segons els experts, l'estoc de les botigues serà cada cop més baix i la producció més ajustada. Si efectivament s'acabés produint aquesta evolució, el que enteníem per rebaixes ja no tindrà sentit. En aquest cas, la nova situació, però, no hauria d'implicar una desregulació, sinó una nova regulació que doni aire al sector del comerç i garanties al consumidor quan accedeixi a promocions o descomptes.

stats