22/03/2012

El pagament de peatges no pot recaure només sobre Catalunya

2 min

La possibilitat que l'Estat acabi assumint les concessions d'una desena d'autopistes en risc de fallida reobre el debat sobre el greuge comparatiu dels peatges. Fa 43 anys Catalunya va ser la primera comunitat on es van construir vies tarifades, que van contribuir al seu desenvolupament quan a la resta d'Espanya no hi havia vies de gran capacitat. Però quan, ja en democràcia, el govern central va impulsar la construcció de grans eixos viaris, en bona part gràcies als fons europeus, va optar per les vies gratuïtes.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

És una situació de discriminació anòmala a Europa, on hi ha països amb una potent xarxa viària lliure de peatges -com Alemanya, tot i el canvi que ha suposat que els camions hagin de pagar una taxa- i d'altres on hi ha vies de pagament per tot el territori -com França-, però en cap país el pagament afecta només una part del mapa.

És cert que en l'última dècada les autopistes de pagament han anat estenent-se a altres punts de l'Estat. En el cas de Madrid, un disseny erroni -no estalvien embussos abans i després d'entrar-hi-, sumat a certa miopia de les concessionàries -es construïen al costat de vies de gran capacitat gratuïtes-, un sobrecost desorbitat de les expropiacions que en comportava la construcció -es va multiplicar per 10- i una crisi que ha enfonsat el trànsit amenaça avui les concessionàries i pot acabar en nacionalització. No obstant, en una conjuntura de retallades, és difícil que s'hi arribi.

El govern espanyol mirarà d'esgotar altres vies per obtenir diners: allargar concessions madures i amb demanda (com l'AP-7, per a la qual cosa seria recomanable un concurs previ per evitar problemes amb el comissari de la Competència), o fer pagar per autovies fins ara gratuïtes. O totes dues coses. La segona opció no és popular ni fàcil, sobretot quan parlem de vies de la xarxa viària bàsica sense alternativa. Però la crisi de les autopistes és una oportunitat per revisar un model discriminatori que perjudica, sobretot, catalans i valencians.

stats