Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

El fre a la privatització del Prat enterra el pla d'una gestió autònoma

El govern espanyol ha fet marxa enrere en la privatització del Prat i de Barajas. En paraules de la ministra de Foment, Ana Pastor, "no és moment" de posar al mercat "actius infravalorats".

Aquest argument és dubtós perquè no és gens clar -més aviat al contrari- que se n'hagués col·locat cap, d'actiu: els set consorcis interessats en el procés ja havien advertit que les elevades exigències financeres de l'operació (1.600 milions d'euros en el cas del Prat, més un cànon anual equivalent a un 20% de la facturació anual) eren un greu obstacle. El concurs tenia tots els punts per quedar desert.

El que resulta inquietant, però, no és tant el fre a la privatització, sinó el "nou model aeroportuari" en què treballa Pastor. Inquietant en la mesura que la ministra va criticar ahir que els aeroports de Madrid i Barcelona es puguin fer la competència entre ells, quan és el que es pretenia.

L'anterior govern de Zapatero ha deixat un llegat d'incompliments i malabarismes amb les seves promeses a Catalunya. I la participació de les institucions catalanes al Prat, per no parlar ja del dret de veto en decisions estratègiques, va quedar reduïda a un cosmètic consell de vigilància. Però almenys Zapatero sí que va entendre, després de moltes dilacions, la importància de la gestió autònoma dels aeroports.

Tot apunta que el nou model que proposarà el PP no preveurà aquesta gestió individualitzada i, en canvi, se centrarà a revalorar Aena, l'operador de tota la xarxa aeroportuària espanyola, per vendre-la.

L'hemeroteca ens havia avisat. Rajoy ha defensat davant els empresaris catalans la privatització del Prat, mai la seva descentralització. El que han reclamat, en una rara unanimitat, les institucions públiques i privades catalanes és trencar amb la xarxa aeroportuària d'Aena, una anomalia. Ara cal que la seva veu es torni a fer sentir, i amb força. I també cal que Artur Mas faci valer el "dipòsit a terminis" que diu que va ser el suport al pla d'ajust del PP.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT