Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

El problema tuareg esclata al cor de l'Àfrica

Per uns dies els tuaregs han passat de ser objecte de portades del National Geographic i estudis antropològics a ocupar les pàgines d'Internacional dels diaris de mig món. El mític poble nòmada del desert del Sàhara (que per ells no és més que una suma de petits deserts, cadascun amb el seu nom i les seves característiques) ha decidit aprofitar una conjuntura favorable (la debilitat endèmica de l'estat malià, agreujada per un cop d'estat, i la seva fortalesa militar gràcies a les armes arribades des de Líbia) per declarar la independència d'una zona del nord de Mali que anomenen Azaouad.

El Moviment Nacional d'Alliberament de l'Azaouad (MNAA), que és la milícia més ben armada del Sahel gràcies a l'experiència dels seus homes servint a les ordres de Gaddafi, ha penjat un comunicat a la seva web en què proclama "irrevocablement" la independència i es compromet a redactar una Constitució plenament democràtica i a respectar les fronteres dels estats veïns, on també hi ha tuaregs.

Aquesta escrupolositat legal no els ha servit, però, per guanyar-se cap suport internacional. Ni la Unió Africana, que té por que la revolta tuareg s'estengui, ni la Unió Europea, pressionada per una França que encara és influent en les seves excolònies, no volen ni sentir parlar d'un nou estat africà que ocuparia el seient 194 de l'ONU.

A favor d'aquests recels hi ha els vincles sospitosos de l'MNAA amb els islamistes del grup Ansar Dine (pròxim a Al-Qaida), que estan imposant la versió més rigorosa de la xaria a les ciutats que mantenen sota el seu control -com Tombouctou-, i també el seu paper en un dels negocis més pròspers del Sahel: el dels segrestos d'occidentals.

Sigui com sigui, el problema tuareg continuarà després d'aquesta crisi, perquè és un poble castigat per la cartografia europea del segle XIX i pels règims sorgits de la descolonització. I ara una part vol jugar amb les mateixes regles que van imposar els europeus.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT