Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

El programa del PP: recentralització i populisme

El Partit Popular ha acabat de perfilar a la convenció que celebra a Màlaga el seu programa electoral. I al final, comptat i debatut, ens trobem amb la vella cantarella de sempre i cap proposta realment innovadora per sortir d'una crisi que va per llarg i que necessita grans dosis de realisme. L'últim conill que es va treure ahir el PP del barret és la recuperació de la cadena perpètua revisable. Més enllà del pòsit ideològic d'aquesta opció (pressuposa que algunes persones no tenen dret a la redempció), es tracta d'un brindis al sol en un estat que té una de les taxes més elevades de presos d'Europa i on el compliment màxim de penes ja es va allargar fins als 40 anys durant la segona legislatura d'Aznar. A més a més, en la campanya del 2008 Mariano Rajoy ja va provocar una agra polèmica en defensar la rebaixa de l'edat penal dels menors per casos especialment greus. És evident que es tracta d'una picada d'ullet al sector més dretà del seu electorat, però un candidat que té tots els números de ser el pròxim president espanyol no hauria de caure en la temptació populista de creure que tot s'arregla posant més gent a la presó i per més temps. El més preocupant, però, és que aquest deix populista i recentralitzador també s'endevina en la promesa d'establir un catàleg comú de prestacions sanitàries, recuperar l'infaust Pla Hidrològic Nacional (¿d'on pensen treure els diners?) o rescatar el recurs previ de constitucionalitat, una maniobra que hauria impedit l'entrada en vigor de l'Estatut fins a la sentència del TC, és a dir, durant quatre anys. Les propostes en l'àmbit econòmic tampoc van més enllà de prometre una reforma laboral que tothom veu necessària però que és especialment esperada per certs sectors de la CEOE que volen minimitzar el paper dels sindicats. No hi ha, per exemple, mesures de xoc creïbles per reduir el dèficit que combinin l'estalvi i la fiscalitat, i tot es fia a generar una "confiança" que a hores d'ara sembla molt i molt llunyana.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT