Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

La pujada de l'IVA evita la temporada turística però va massa lluny

L'impost sobre el valor afegit (IVA) és el principal tribut indirecte que existeix a Espanya pels diners que aporta a les arques públiques. L'any passat la recaptació per IVA va pujar a 49.000 milions. I la pujada anunciada pel govern de Mariano Rajoy sens dubte fa quedar Espanya com un alumne complidor davant la UE i, sobretot, davant una Alemanya dubtosa sobre els riscos que assumeix amb el rescat. Però posa les coses més difícils als ciutadans.

Diverses organitzacions de consumidors ja han estimat que la despesa anual de les llars pot arribar a incrementar-se, de mitjana, entre 400 i 600 euros després de l'anunci de l'augment.

Més enllà de la pujada de dos punts (del 8% al 10%) de l'IVA de productes als quals s'aplica el tipus reduït, i de tres punts (del 18% al 21%) als productes als quals s'aplica el tipus general, una de les sorpreses desagradables que va sorgir del consell de ministres d'ahir va ser la reclassificació de productes fins ara dins del primer grup i que passen al segon. Hi trobem serveis com la perruqueria o els serveis funeraris. Però crida l'atenció que el canvi afecti el cinema i la música -ja prou ferits per la pirateria- i el teatre: és un cop inexplicable a la cultura.

Falta veure, a més, fins a quin punt deprimirà el consum i alentirà la sortida la recessió, d'una banda, i, de l'altra, si en un país que pateix un greu problema d'economia submergida l'augment no acabarà incrementant l'activitat en negre si en paral·lel no s'intenta combatre el frau a fons. Almenys, el govern del PP ha mirat de salvar la temporada d'estiu al primer sector econòmic, el turístic, que ja havia avisat de l'impacte de la pujada.

Un apunt final. En l'actual sistema de finançament, un 50% de la recaptació per IVA es transfereix a les autonomies. Però només l'administració central es beneficiarà de l'augment d'ingressos. Una nova mostra de com es vol quedar bé amb Europa i, si es desvia el dèficit, culpar-ne les comunitats.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT