Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

A la recerca de nous models per a la sanitat pública

Tenim la gran sort de gaudir d'una sanitat pública que ha funcionat amb alts nivells de qualitat assistencial malgrat que mai no s'ha arribat al nivell d'inversió per habitant de la mitjana de l'OCDE. A curt termini, serà un objectiu difícil d'assolir perquè en aquest panorama de crisi i d'absoluta falta de liquiditat, els ingressos continuaran baixant i s'hauran d'explorar altres fórmules per mantenir sense fer estralls el model actual d'una sanitat pública equitativa, universal i, fins on sigui possible, gratuïta.

En aquest punt, hi ha dos factors diferents. Un és conjuntural: la necessitat de retallar despeses per fer front a una situació d'emergència motivada per la davallada d'ingressos i la prohibició estatal i europea d'assumir més deute. És un panorama que s'allargarà fins que aconseguim sortir de la crisi.

L'altre és més estructural i tard o d'hora s'hauria d'haver afrontat, encara que no hi hagués la crisi pel mig. Parlem d'un catàleg potser massa extens de prestacions; d'una despesa farmacèutica desmesurada; d'un ús dels serveis tal vegada desproporcionada (per exemple, anem al metge quatre vegades més que els suecs); i d'unes inversions en nous hospitals en aquests últims anys que en part potser eren innecessàries. La sanitat pública ha funcionat des de fa massa temps amb uns pressupostos infradotats que han sumat dèficit any rere any, cosa que ha fet la bombolla més grossa. I la gestió pot millorar perquè, per exemple, la llei de l'ICS aprovada el 2007 amb consens majoritari no s'ha desplegat tot i que preveia augmentar la descentralització i autonomia dels centres.

Aquesta reforma del model s'haurà de fer, sens dubte. I s'ha de poder parlar de tot. També d'una encara més gran participació de la privada en la gestió de la pública. El que no podem perdre de vista, però, és que l'objectiu és fer sostenible i viable un sistema de sanitat pública que no deixi ningú sense atendre.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT