Balears 14/02/2016

A la recerca d’un software de marina ‘made in’ Balears

Nautic Advisor ofereix una gestió “integral” dels vaixells a través d’un mercat web que posa en contacte armadors i reparadors

Enric Culat
4 min

PalmaPER LA SEVA AUTOMITZACIÓ i dispersió, el sector de la nàutica no disposa de massa dades estadístiques. Tot i així, la UE ha fet una estimació de més d’un milió de petites embarcacions ubicades al Mediterrani occidental, comptant les que naveguen habitualment i les que es troben amarrades als ports d’aquesta zona. Davant la magnitud creixent d’aquest mercat, algunes empreses de Balears han decidit impulsar noves estratègies empresarials basades en la innovació i la recerca de solucions tecnològiques assequibles, intel·ligents i útils per als armadors i propietaris dels iots i velers.

SEMBLA DIFÍCIL DE creure, però fins fa tres o quatre anys tota la documentació nàutica encara es tramitava amb màquina d’escriure. La digitalització del sector és molt recent i en tot cas reservada només per a empreses especialitzades en la venda de grans iots. Fins fa ben poc, els vaixells de menys de 15 metres havien de gestionar la tramitació de llicències i assegurances manualment. Des de l’empresa mallorquina Nautic Advisor es van adonar d’aquesta mancança i per això van dissenyar un cloud o núvol al voltant de cada embarcació que ho sol·liciti, un lloc a internet amb tota la informació digitalitzada, documentació escanejada, assegurança, historial de reparacions, etc. Passar del paper a internet implicava poder fer més coses a través de la plataforma de Nautic Advisor, com rebre alertes de caducitat de documents com l’assegurança o la ITB (la inspecció tècnica de vaixells), rebre les ofertes interessants, tramitar una venda o poder fer un check-in automàtic quan un vaixell en trànsit arriba a port i les seves oficines estan tancades.

ÀNGEL PUIG, UN dels socis fundadors de Nautic Advisor, argumenta que tant l'administració com la majoria dels gestors dels ports i els mateixos patrons i propietaris de vaixells “encara van molt endarrerits en la digitalització nàutica”. Opina que gairebé tothom s’ha centrat a navegar i a desenvolupar els avanços tecnològics -pilots automàtics, gps, xarxes wi-fi, etc.- i s'han oblidat en canvi de la part “més feixuga” de la nàutica, és a dir, la tramitació de documentació, la gestoria, les reparacions, trobar marines apropiades, etc. “Nosaltres hem desenvolupat un sistema -mitjançant una la plataforma Nauticheck- que ho simplifica tot gràcies a la digitalització de dades, suprimint molts passos, rendibilitzant esforços i guanyant molt de temps. Estam creant unes bases de dades del sector que no existien fins ara”, puntualitza Puig.

LA TRAMITACIÓ DIGITLAL de la ‘paperassa’ nàutica només és una part del que ofereix Nautic Advisor. L’altra es poder ajudar els vaixells a contactar amb professionals i reparadors per fer el seu manteniment i reparació. El sector nàutic és molt estacional. Les reparacions de les embarcacions s’han de fer a l’hivern o just en acabar la temporada d’estiu. Entre juny i setembre és gairebé impossible trobar un reparador amb disponibilitat immediata. A més, les empreses reparadores són massa especialitzades, petites i disperses geogràficament.

AMB AQUESTS ANTECEDENTS, Nautic Advisor va decidir desenvolupar un sistema que automatitza l'oferta/demanda de reparació de vaixells a través d’un marketplace que ofereix sempre els millors pressupostos en funció de la ubicació. Són els reparadors els que contacten amb els propietaris dels vaixells, s'interessen per fer una feina concreta i inverteixen el paradigma del model de negoci tradicional del sector. L’empresa també ofereix un ‘servei exprés’ per a reparacions en el mateix moment en menys de dues hores.

NAUTIC ADVISOR VA començar a operar a començament de 2014, tractant de donar servei a propietaris de vaixells, regatistes, pescadors, armadors, navegants, empreses de xàrter, etc. Amb seu al Parc Bit, actualment l’empresa ja ha treballat per a més de mil vaixells i ha posat en contacte els seus armadors amb 700 professionals de reparació de fins a 500 punts de tot Espanya, entre drassanes, marines i ports. “Generam negoci i dinamitzam el sector posant el propietari del iot o del veler al centre de tot, ajudant-lo a connectar o relacionar-se amb tot el seu ecosistema per poder triar el que més li convingui”, argumenta Puig.

AMB VISTA AL futur, l’empresa es planteja nous reptes, com oferir referències dels ports de destinació de les embarcacions. Ja que el núvol d’internet de cada vaixell és gratuït i dóna informació precisa d’on ve i cap on va -gràcies al formulari del checking-, el següent pas podria ser, per què no?, oferir dades turístiques complementàries de les localitats on es troben aquestes embarcacions, per exemple hotels, rent-a-cars, restaurants i d’altres. En aquest sentit, els responsables de Nautic Advisor ja han contactat amb altres empreses del sector per estudiar la possible integració de nous elements d’informació en el sistema. Incloure noves utilitats també implicarà haver de decidir el que serà gratuït i el que serà de pagament, adverteix Puig, que deixa clar que en tot cas ells no volen “duplicar coses que ja existeixen al mercat”, sinó dedicar-se “a innovar” amb noves propostes. Recorda que altres empreses ja tenen el seu propi mercat: Smartsea gestiona informació de ports; Portbooker gestiona informació d’amarraments i Meteoclim gestiona informació meteorològica. “Es tracta de recórrer un camí en un sector que encara no està del tot madur”, puntualitza Puig. Des de fa temps, Nautic Advisor ja col·labora amb altres empreses de Balears pel desenvolupament de programes informàtics com APSL, MarBlau it Projects i APP Loading.

PUIG INFORMA QUE al llarg d’aquest any Nautic Advisor obrirà nous mercats, primer a França i després a Itàlia, sempre amb la mateixa filosofia de “mimar” els vaixells gràcies a una gestió “integral” que permet gestionar la tramitació de documents, fer check-in automàtic als ports i aconseguir la reparació més avantatjosa per als armadors. “Totes les passes que fem sempre seran amb l’objectiu d’innovar i tractar de convertir Balears en l’epicentre de la nàutica mundial, que és tant com dir el Mediterrani occidental”, conclou Puig. Més info a https://www.nauticadvisor.com/es/

stats