Publicitat
Publicitat

L' EDITORIAL

Un sector turístic una mica menys competitiu a partir d'ara

Catalunya s'ha reforçat aquest estiu com a primera destinació turística dels estrangers que visiten Espanya. De fet, el nivell de turistes de fora que van venir al juliol -i també el que corroboren les primeres impressions i dades de l'agost- iguala fins i tot el nombre a l'assolit el 2007, l'últim any abans de la crisi. Enforteix la tendència l'increment de visitants de països que ja eren emissors tradicionals, com el Regne Unit, però, sobretot, el de turistes russos i nord-americans. Són, a més, els que més han augmentat la seva despesa. També han vingut (i han gastat més) alemanys i nòrdics, així com francesos (que han gastat menys).

Potser la dura crisi que pateix Espanya i la impossibilitat de devaluar la moneda han fet pensar a molts visitants que s'abaixarien preus i sous per ser més competitius, cosa que fa el país més atractiu per passar-hi les vacances.

L'entrada en vigor de la pujada de l'IVA -el govern del PP ha volgut respectar la temporada turística que s'acaba- és un cop duríssim (també) per al sector que més pesa en l'economia. L'impost puja del 8% al 10% per a balnearis, hostaleria, càmpings i turisme rural; i del 8% al 21% per a discoteques, espectacles, sales de festa, camps de golf, parcs d'atraccions i serveis de salut i bellesa. Els empresaris turístics alerten que apujar l'IVA no aconseguirà més recaptació sinó més economia submergida, i recorden que Alemanya l'ha abaixat del 19% al 9%, que Portugal el té al 6% i Grècia al 6,5%. Potser a partir d'ara rebrem menys visitants de fora.

En tot cas, el context de crisi fa que molts catalans o hagin escurçat les escapades, o les hagin fet més a prop. S'ha incrementat l'ús d'allotjaments no hotelers (càmpings, albergs) i les estades en cases de familiars, d'amics o segones residències. S'han tornat a veure excursions amb carmanyola i entrepans a la platja. Un retorn als 80, quan no havíem après a viure a crèdit. Si la tendència es consolida, el sector haurà de readaptar la seva oferta.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT