País Valencià 02/09/2014

Escola Valenciana denuncia que amb l'aplicació de la Lomce s'acaba amb la immersió lingüística al País Valencià

L'entitat remarca la falta d'obligació d'impartir certes matèries en valencià i l'obligació d'impartir més hores en castellà

Acn
2 min

ValènciaEscola Valenciana ha manifestat aquest dimarts a través d'un comunicat que el curs que comença aquest dimecres als col·legis del País Valencià serà el primer en 30 anys, des de l'aprovació de la llei d'ús i ensenyament del valencià, en què l'alumnat té menys possibilitats de rebre un ensenyament plurilingüe. Així ho ha manifestat el seu president, Vicent Moreno, que assenyala que la Lomce, que es comença a aplicar a partir d'aquest curs, suposarà que després de tres dècades s'anul·li la immersió lingüística.

En la seva opinió, és conseqüència de l'actuació de la conselleria, que deixa de marcar l'obligació d'impartir certes matèries en valencià, i fixa l'obligació d'impartir més hores en castellà. "L'administració educativa menysprea la nostra llengua a l'educació. El valencià i el castellà no són llengües que estan en igualtat de condicions i per aconseguir que ho estiguin cal incentivar la llengua minoritzada", ha defensat Moreno.

L'entitat assenyala que el decret de currículum de primària "fulmina" l'aprenentatge en unes mínimes condicions normals del valencià a la línia en castellà i que permet reduir de forma espectacular les hores en valencià de matèries no lingüístiques de la línia en valencià.

Escola Valenciana considera que la conselleria "ha imposat el lliure albir als centres" i lamenta que depengui d'ells infringir la llei d'ús i ensenyament del valencià. "Una administració seriosa i responsable no pot fomentar aquestes mesures", ha dit Moreno.

En aquest sentit, tal com està plantejat el decret de currículum de primària, els centres poden arribar a uns màxims d'assignatures impartides exclusivament en castellà molt alts i es bloqueja la mateixa possibilitat quan la llengua vehicular és el valencià.

En opinió de l'entitat, "els perjudicats directes són els alumnes, que cada cop tenen més difícil adquirir una excel·lent competència lingüística per igual en les dues llengües oficials i millorar en una tercera llengua com l'anglès".

El president d'Escola Valenciana també ha remarcat que, durant la roda de premsa d'inici de curs, la consellera d'Educació s'ha mostrat opaca a facilitar xifres relacionades amb l'ensenyament plurilingüe en valencià. Moreno s'ha mostrat preocupat i ha afegit que tot apunta que les xifres d'oferta d'ensenyament plurilingüe en valencià d'aquest curs són molt negatives i la consellera les oculta.

La conselleria d'Educació només ha facilitat dades d'unitats escolars i amb les xifres ja "ha deixat en evidència la nul·la potenciació del plurilingüisme educatiu", ha dit Moreno.

De les 19.292 unitats públiques i concertades per a aquest curs, el 41,54% són plurilingües en valencià i el 58,46% són monolingües en castellà. "Amb això s'ha notat el primer símptoma de l'arranjament escolar, que ha suposat l'eliminació d'un centenar d'unitats educatives públiques de 3 anys en valencià i l'augment de 8 d'unitats educatives en castellà a la concertada", ha afirmat el president d'Escola Valenciana.

stats