País Valencià 18/09/2013

La Generalitat Valenciana ha de pagar 120 milions d'euros per les obres de l'aeroport de Castelló

La societat pública Aerocas diu però que tan sols pagarà 76 milions perquè l'empresa Concesiones Aeroportuarias li deu un préstec participatiu de 44 milions

Efe
3 min

Castelló de la PlanaLa societat pública Aerocas, participada majoritàriament per la Generalitat Valenciana, haurà d'abonar 120 milions d'euros a l'empresa Concesiones Aeroportuarias per l'obra ja executada en l'aeroport de Castelló, segons una sentència feta pública avui pel Tribunal Superior de Justícia (TSJ) valencià.

El jutge estima a més la demanda reconvencional d'Aerocas contra Concesiones Aeroportuarias i declara resolt el contracte per a la creació de l'aeroport, mentre que desestima la demanda de la concessionària contra Aerocas per incompliment de contracte per a la construcció de l'aeròdrom castellonenc, inaugurat fa dos anys i mig i encara sense tràfic aeri.

La sentència del jutjat de primera instància número 1 de Castelló, que arriba després de la celebració el passat 18 de juny del judici per aquesta demanda, explica que Aerocas va subscriure amb Concesiones Aeroportuarias (Conaer) el contracte per a la construcció i explotació de l'aeroport de Castelló el desembre de 2003. Conaer es va comprometre llavors a executar l'obra a canvi de l'explotació de les instal·lacions aeroportuàries durant 47 anys.

El projecte era, com assegura la sentència, "summament complex", la qual cosa, "al costat del desemborsament que havia de realitzar la Generalitat Valenciana", va fer que es retardés de forma considerable. No obstant això, aquests retards van ser "assumits per ambdues parts" i Conaer va continuar realitzant treballs després d'una primera recepció provisional de les obres.

Va ser llavors quan Conaer va decidir que el projecte no era "interessant econòmicament" i, a causa de la situació econòmica de crisi i de la dificultat per accedir al finançament, ambdues parts van decidir "reequilibrar" el contracte i signar una novació el 23 de març de 2011, dos dies abans de la inauguració oficial de l'aeroport a càrrec dels llavors presidents de la Generalitat, Francisco Camps, i de la Diputació, Carlos Fabra.

No obstant això, Conaer, segons el parer del jutge, pretenia que la Generalitat Valenciana "assumís uns compromisos econòmics excessius, allunyats de l'indicat en la novació, sobretot considerant la situació econòmica de l'administració".

Conaer va afirmar llavors no estar disposada a assumir l'explotació i Aerocas "havia perdut tota confiança en l'adjudicatària"; això suposava pel jutge que Aerocas estigués legitimada "per resoldre el contracte".

El jutge assegura que ambdues parts van estar llavors "conformes amb la resolució del contracte", encara que discrepaven en les seves conseqüències.

Per això, el jutge estima la demanda d'Aerocas i dóna definitivament per resolt el contracte, i això comporta que, una vegada liquidada la relació contractual entre tots dos, la Generalitat Valenciana hagi d'assumir el cost de les obres finalitzades.

En la resolució es considera que la resolució del contracte per part d'Aerocas el desembre de 2011 ha de tenir "efectes liquidatoris", per la qual cosa l'empresa pública de la Generalitat haurà d'"abonar l'obra efectivament executada".

Pel jutge, no es pot pretendre la resolució del contracte i que, al mateix temps, durant 47 anys, una de les parts hagi de complir obligacions mitjançant un pagament "en diferit" dels costos de l'obra, tal com pretenia Aerocas.

Per això condemna la societat pública a abonar a Concesiones Aeroportuarias un total de 120,87 milions d'euros més l'IVA, que s'abonarà en el moment de la liquidació de les quantitats, que es corresponen als costos de l'obra (111 milions) més quantitats corresponents per sobrecostos i obres addicionals realitzades per Conaer amb posterioritat a la ruptura del contracte.

Per la seva banda, fonts d'Aerocas han explicat a EFE que el pagament a l'empresa Conaer no serà de 120 milions d'euros. La societat pública assegura que l'abonament serà de 76 milions perquè al 2003 li va concedir un préstec a l'empresa concessionària per valor de 44 milions d'euros que, en ser deute de Conaer amb Aerocas, s'hauria de descomptar del pagament que marca la sentència.

stats