INFRAESTRUCTURES
País Valencià 27/11/2014

Els empresaris eleven el to contra el govern de Rajoy

La patronal denuncia que Foment no executa les obres promeses del tercer fil del corredor mediterrani

Agències
3 min
JA NO VALEN LES PARAULES  Els empresaris han mostrat de nou el seu descontentament amb el tracte que dispensa als valencians el govern espanyol. Si fa uns mesos denunciaven la falta d’inversions, ahir la patronal es va queixar del retard de les obres del corredor mediterrani.

ValènciaDestacats representants de la patronal valenciana es van reunir ahir per celebrar una roda de premsa per mostrar el seu malestar amb el ministeri de Foment pel retard en l’execució de les obres del tercer fil que circularà en paral·lel al futur corredor mediterrani. No només els empresaris es van sumar a aquesta compareixença sinó que representants de sectors clau per a l’economia valenciana com les exportacions hortofructícoles i l’automoció també van comparèixer davant els mitjans de comunicació per alertar que la demora en les obres del corredor suposen una important pèrdua de competitivitat per a les empreses del país.

El president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Vicente Boluda, va mostrar la seua “preocupació” per l’incompliment dels terminis d’execució del tercer fil del corredor que, segons les paraules de la mateixa ministra de Foment, Ana Pastor, hauria d’estar acabat l’any 2015 a València i l’any 2016 a Alacant. El president d’AVE va lamentar que, malgrat que tot està licitat per començar les obres, no hi ha consignació pressupostària per tirar endavant la infraestructura en els terminis previstos. En tot cas, Boluda va recordar que aquesta manera de connectar el País Valencià amb l’alta velocitat per a mercaderies és la “solució provisional” al corredor mediterrani.

Per la seua banda, el president de ProAVE, Federico Félix, es va mostrar especialment crític amb el tracte dispensat per l’Estat a les infraestructures i projectes valencians. En concret, sobre l’incompliment dels terminis del corredor mediterrani, Félix va considerar “una burla” i una “injustícia econòmica” la falta d’execució i va lamentar el poc pes polític del País Valencià.

“El que cal és posar diners”

L’empresari va afegir que les infraestructures estan marcades per la política i que no es tracta d’un problema tècnic sinó polític, de “falta de voluntat i de posar diners”. I va dir, molt enfadat, referint-se al govern espanyol: “És per donar-los les claus de València i dir: «Governeu vosaltres»”. Federico Félix va lamentar que es prioritzen infraestructures en territoris amb menys productivitat industrial i menys població abans que en una infraestructura com el corredor mediterrani, que la Unió Europea considera prioritària.

“Només ens van donar cafè i aigua”

Félix va lamentar que les tres reunions mantingudes amb la ministra Pastor i amb Adif no hagen servit per activar les obres del tercer fil. “Ens van donar un cafè i aigua, però vam eixir igual que vam entrar, amb les butxaques buides”, va criticar el president de ProAVE. Sobre aquest tema, va assenyalar que en l’última reunió a la qual va assistir el president de la Generalitat, Alberto Fabra, que “sol ser molt moderat”, va estar “contundent i exigent”; una postura que tampoc ha servit perquè el ministeri haja complit de moment amb els seus compromisos.

Félix va explicar que segueixen esperant la visita de la ministra a les obres del tercer fil que va prometre en la reunió del mes d’octubre. “Supose que vindrà. Si no, formarem una fila entre tots i anirem allà [a Madrid] i direm una barbaritat, perquè a voltes no es pot amb bona educació”, va assenyalar.

El president de ProAVE va incidir en la importància del corredor mediterrani per als interessos del país i va destacar que la societat valenciana, que “històricament ha estat adormida”, ha d’entendre que “es juga el seu futur immediat”. Per això, va dir que “no pararan” davant “aquesta injustícia” i va avançar que “si fa falta caldrà eixir al carrer a protestar i suplantar la classe política”.

De l’estalvi al 37% de sobrecost

Els professors universitaris Josep Vicent Boira i César Camisón, que també van participar en la roda de premsa, van presentar l’estudi de valoració de l’impacte econòmic de la demora en l’entrada en funcionament del tercer fil. Entre les principals conclusions hi ha l’encariment dels costos de transport, que suposaria un 37% més si el corredor s’executara més enllà del 2020, davant del 21% d’estalvi que suposaria si es fera el 2015 com havia anunciat el ministeri.

Camisón va alertar del risc de deslocalització de la indústria i de la davallada en les expectatives de millora de les exportacions. El professor va augurar una millora del 23,5% si el corredor estiguera en funcionament el 2015 i per contra de tan sols un 3,8% si es fera el 2020. Unes dades que van portar-los a afirmar que el corredor “no és un caprici sinó una necessitat”.

stats