Publicitat
Publicitat

NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA

La Generalitat Valenciana eliminarà les línies en valencià de l'ensenyament en favor d'un model únic

El conseller d'Educació vol garantir la mateixa proporció d'assignatures impartides tant en valencià, com anglès i castellà en una proporció del 33%

El conseller valencià d'Educació, Alejandro Font de Mora, ha anunciat aquest dilluns que a partir del curs 2012-2013 s'implantarà un únic model d'ensenyament plurilingüe que asseguri la mateixa proporció d'assignatures impartides tant en valencià, com anglès i castellà, garantint un mínim d'un 33%. L'anunci de Font de Mora suposa que els estudiants valencians deixarien de tenir la possibilitat d'estudiar en programes d'incorporació progressiva de la llengua pròpia i programes d'ensenyament en valencià, habituals en zones de domini lingüístic valencià. Segons el conseller, el nou model "assegura una presència ferma del valencià perquè s'instal·larà de nord a sud i d'est a oest del territori".

El conseller valencià d'Educació, Alejandro Font de Mora, ha anunciat aquest dilluns durant les jornades sobre el plurilingüisme al País Valencià que el seu departament està treballant en un esborrany de decret que impulsarà un model d'ensenyament únic.

Segons ha explicat Font de Mora als mitjans el nou model, similar al gallec, "pretén l'equilibri entre les dues llengües oficials i introdueix l'anglès de manera progressiva fins a un màxim del 33% alhora que redueix les llengües oficials fins a un mínim d'un 33%".

El conseller ha avançat que l'esborrany de decret es presentarà al consell educatiu valencià i ha de passar també pel consell jurídic consultiu abans de ser aprovat. Font de Mora ha estimat que podria ser aplicat a partir del curs 2012-2013.

Segons el responsable del departament valencià d'Educació, amb aquest nou model, el govern valencià "manté una forta aposta pel valencià" perquè "representa la més alta seguretat que pot tenir el valencià d'inserir-se en el sistema educatiu d'una manera homogènia de nord a sud i de l'interior a la costa".

En l'actualitat, els programes d'ensenyament en valencià conviuen a diferents nivells i segons els domini lingüístic de cada comarca. Existeixen programes d'ensenyament en valencià (PEV) impartits en zones lingüístiques de predominança valencianoparlant a xiquets de famílies valencianoparlants. En infantil i primària s'utilitza el valencià, amb una introducció del castellà, a nivell oral, i una incorporació progressiva d'aquesta llengua si el centre i els pares ho consideren.

Els programes d'immersió lingüística (PIL) es varen idear per xiquets no valencianoparlants, o que viuen en entorns on el valencià no és la llengua majoritària de comunicació. D'acord amb el centre i la voluntat dels pares, els alumnes adquireixen una competència lingüística en la llengua que no els és habitual.

Els programes d'incorporació progressiva (PIP) tenen com a base el castellà, introduint el valencià a nivell oral, de manera que els alumnes i les alumnes entrin en contacte amb l'altra llengua oficial, que no els és habitual. Així a Primària, el PIP suposa com a mínim la introducció de l'assignatura de Valencià: Llengua i Literatura des de primer, i l'assignatura de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural des de tercer de primària, impartides en valencià.

Més continguts de