Publicitat
Publicitat

Mas censura Rajoy per recuperar el corredor central quan "no té cap sentit" des del punt de vista econòmic

Proposa que ports i aeroports contribueixin a un fons de solidaritat territorial però que després tinguin total autonomia

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha censurat el govern espanyol per recuperar ara el corredor central com a prioritari quan "no té sentit" des del punt de vista econòmic. En una ponència organitzada pel Barcelona Centre Logístic, ha subratllat que les declaracions de la ministra de Foment "estan en la línia de les coses que no toquen". "No, i no perquè anem contra els aragonesos, sinó perquè no té cap sentit", ha opinat Mas, que ha remarcat que Europa ja s'ha adonat que els pocs diners disponibles s'han de posar allà on hi hagi capacitat de creixement.

D'altra banda, ha proposat que ports i aeroports contribueixin a un fons de solidaritat territorial però que després tinguin total autonomia. Mas ha pronunciat aquest dilluns la primera conferència del cicle Diàlegs Barcelona Centre Logístic, que porta per títol 'Catalunya. Agenda Logística 2020'. Entre d'altres, hi era present l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias; el del Prat de Llobregat, Lluís Tejedor; el conseller d'Empresa i Ocupació, Francesc Xavier Mena, i el delegat de l'Estat al Consorci de la Zona Franca, Jordi Cornet. En aquest marc, el president ha apostat perquè Catalunya sigui l'Holanda del Sud, però ha advertit que hi ha tres aspectes que li manquen: obrir encara més la seva economia, tenir una potència com Alemanya al costat i més i millors infraestructures.

En aquest últim punt, ha reconegut que la crisi és un desavantatge perquè hi ha menys recursos a repartir. Davant d'això, ha subratllat que el Govern i la societat s'han de conjurar perquè el govern espanyol destini els diners "allà on fan falta de veritat", i ha posat l'exemple de l'accés ferroviari al port de Barcelona que Hutchinson està esperant, un tercer rail al port de Tarragona perquè es pugui connectar amb l'ample europeu a Castellbisbal o els accessos d'ample europeu al port de València perquè Ford i la resta de la indústria pugui donar sortida als seus productes.

L'avantatge de tenir menys recursos, ha continuat, és que s'han de prioritzar les inversions, i això vol dir "que no es poden fer bestieses", com moltes vegades s'ha fet des del govern espanyol. En aquest sentit, ha opinat que les declaracions de la ministra de Foment recuperant el corredor central com a prioritari estan "en la línia de les coses que no toquen". "No, i no és perquè anem contra els aragonesos, és perquè no té cap sentit", ha argumentat.

Al seu parer, els pocs diners disponibles han de destinar-se allà on hi hagi eficiència econòmica i capacitat de creixement i de creació de llocs de treball. I això, ha remarcat, passa pel corredor mediterrani. "I a Europa ja ho han vist", ha recordat al govern espanyol.

D'altra banda, parlant de ports i aeroports, ha evitat entrar en temes de transferència de competències, però sí que ha llençat una proposta que passaria per crear un fons de solidaritat on cada port i aeroport aportés una quantitat en concepte de solidaritat. "I a partir d'aquí, autonomia", ha afegit.

"Per què un port ha d'estar pendent de tot un munt d'autoritzacions? Si la resposta és perquè algú s'assegura el poder, doncs anem malament. Si és per tenir capacitat de treure recursos dels ports que van bé per aguantar una xarxa de ports, que si no fos per aquests primers molts ja haurien tancat, doncs escriguem-ho, diguem què costa, posem un fons transparent i a partir d'aquí, autonomia", ha defensat. Segons Mas, no pot ser que s'hagi sempre d'autoritzar des de Madrid qualsevol decisió per aguantar una "xarxa deficitària de ports i aeroports".

Més continguts de