Política 02/03/2011

Qui paga les mesures d'estalvi?

Foment desmenteix el PSC i recorda que la Generalitat ha d'assumir el cost d'abaratir els bitllets de tren perquè la gestió de Rodalies està traspassada. Nadal havia assegurat que l'Estat se'n faria càrrec en resposta a les queixes d'Homs. Els ajuntaments no saben d'on treure els diners per encarregar l'operació de renovació de bombetes

Redacció
2 min

MadridLa Generalitat haurà de pagar de la seva butxaca les pèrdues derivades de la rebaixa del 5% del preus dels bitllets i abonaments de Rodalies i Regionals a partir del 7 de març, si és que finalment acaba aplicant la mesura que l'executiu espanyol vol posar en marxa a tot l'Estat per estalviar energia. Així ho asseguren fonts del Ministeri de Foment, que apunten que, com a gestor del servei, és el Govern qui haurà d'assumir el cost de la iniciativa que s'aprovarà aquest divendres al Consell de Ministres. La Generalitat xifra en 26 milions el cost i apunta que aquesta quantitat s'incrementa si la rebaixa s'estén a tot el sistema tarifari integrat.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El Govern va exigir "lleialtat" a l'espanyol per no haver d'assumir aquesta despesa. El seu portaveu, Francesc Homs, ha va explicar gràficament: "el govern espanyol convida a cafè i després et diu que paguis tu el compte".

Foment desmenteix així el PSC que aquest matí ha assegurat que és Madrid qui ha de pagar l'increment de tarifes. "El preu del bitllet no paga la totalitat del cost del servei, i l'acord de traspàs de Rodalies que vam signar estableix que l'Estat es fa càrrec del dèficit d'explotació de Rodalies", ha assegurat l'exconseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal.

La decisió final sobre la rebaixa del preu dels bitllets –que hauria d'entrar en vigor dilluns que ve– s'ha de prendre en el marc de l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), que encara no ha convocat la reunió per tractar aquest assumpte.

Els dubtes de la Generalitat són ara com combinar una mesura ben vista per la ciutadania -rebaixar el preu del bitllet per promoure l'ús del transport públic- amb la reclamació perquè aquesta baixada dels ingressos es compensi econòmicament. "Ells conviden a cafè, la gent se'l pren i llavors et diuen que paguis el compte", va ironitzar ahir Homs.

Els ajuntaments no volen pagar les bombetes

Els ajuntaments també han posat el crit al cel per una altra de les mesures anunciades pel govern espanyol: canviar les bombetes dels fanals per unes de baix consum amb led. Adaptar cada llum costarà 35 euros. En declaracions a COM Ràdio, el president de la Federació de Municipis de Catalunya, Manel Bustos ha assegurat que els consistoris no tiraran endavant la mesura. "No ho farem, nosaltres ja destinem part del nostre pressupost a polítiques adreçades a l'estalvi energètic", ha dit. El president de l'entitat municipalista ha afegit que "si algú té ara l'ocurrència de dir que ho hem d'accelerar, nosaltres diem: d'acord però no podem fer-ho perquè vostè no em deixa endeutar, vostè no em dóna més recursos, vostè m'ha retallat els ingressos". A l'Estany, al Bages, el primer municipi d'Europa que va apostar per una tecnologia de baix consum assegura que l'eficiència és molt gran, amb un estalvi del 76%.

stats