Política 20/06/2013

El 'Fortuna' es vendrà per dedicar els diners a objectius socials

El govern de les Illes és un dels patrons de la fundació que va regalar el iot al rei d'Espanya i que ara el recuperarà

ARA Balears
2 min
EREN ALTRES TEMPS  La família reial ha passat moltes jornades nàutiques a bord del iot 'Fortuna'. Ara les coses han canviat i aquesta imatge de la família unida a les aigües de Mallorca sembla impossible de repetir.

PalmaEl iot 'Fortuna', que era del rei d'Espanya fins que hi va renunciar el 16 de maig, servirà per a objectius socials, segons el que va prometre el conseller de Turisme de les Illes, Carlos Delgado, al Parlament balear fa dues setmanes. El vaixell tornarà a mans de la Fundació Turística i Cultural de les Illes Balears, com han confirmat a l'ARA Balears fonts properes a la fundació. L'entitat ha rebut una comunicació verbal de Patrimoni Nacional aquest dijous mateix per avisar que els tornarien la propietat del iot.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

L'anunci del rei de renunciar al vaixell va fer que la fundació que l'hi havia regalat el reclamàs. Esquerra Unida va fer un comunicat molt dur exigint que els doblers fossin per als més desfavorits. La Fundació Turística "no té vergonya", deia el partit arran de l'anunci de l'entitat de reclamar-lo, i iU afegia que el 'Fortuna' "no pot ser per fer més rics els rics"

Una setmana més tard, el conseller de Turisme, Carlos Delgado, va respondre. Cal tenir en compte que el govern de les Illes és un dels patrons de la fundació. Ho va fer quan el diputat econacionalista David Abril va exigir al govern enmig d'un ple que recuperàs la inversió pública que es va fer al vaixell. Delgado li va contestar que la fundació constituïda pels empresaris i el Govern Balear havia reclamat l'embarcació per vendre-la i dedicar els doblers a objectius socials a les Illes Balears.

El iot va ser construït l'any 1997 a les drassanes Bazán de San Fernando (Cadis) per substituir l'anterior 'Fortuna', donat el 1979 pel rei saudita Fahd. Amb un buc d'alumini i un pes de 35,4 tones, l'embarcació pot arribar als 130 quilòmetres per hora, disposa d'un calat d'1,47 metres i 9,2 metres de càrrega màxima, inclou un saló, un menjador, una cuina i quatre cabines dobles per a vuit passatgers –dues de reservades per al rei o els seus convidats–, a banda de tres estances per a la tripulació, que pot estar composta per vuit persones.

Omplir els dipòsits de combustible del 'Fortuna' costa prop de 20.000 euros, a més del que val el manteniment i la seguretat que l'acompanyen. Algunes fonts asseguren que la despesa total del manteniment del 'Fortuna' podria arribar a 1,8 milions d'euros.

stats