Publicitat
Publicitat

SOCIETAT

L'Oficina Antifrau proposa un "control previ" per a alts càrrecs

Tindrà lloc els dos anys previs al seu nomenament

L'Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) ha proposat que els alts càrrecs de la Generalitat se sotmetin a un "control previ" de la seva activitat professional, mercantil o laboral durant els dos anys anteriors al seu nomenament, per evitar incompatibilitats i garantir la seva "ètica pública irreprotxable".

Així ho planteja l'Oficina Antifrau en una recomanació motivada remesa a la Generalitat en la qual adverteix que l'administració no podrà aconseguir l'"excel·lència pública" si existeix algun tipus de vinculació oficial o extraoficial entre els càrrecs públics i els seus interessos privats.

En el seu escrit, dirigit al departament de Governació, com a responsable de l'àrea de funció pública, Antifrau recomana que s'adoptin "totes les precaucions i controls per garantir el compliment efectiu d'una ètica pública irreprotxable" per part dels seus alts càrrecs.

Aquesta recomanació de l'Oficina Antifrau, datada el passat 25 de maig, respon a una investigació d'ofici que va obrir l'organisme arran d'un suposat conflicte d'interessos d'un alt càrrec de la secretaria general de l'Esport, adscrita a la vicepresidència del govern català.

Això no obstant, a l'informe de recomanacions no es fa esment concret a la situació d'aquest alt càrrec, ja que l'objectiu de l'Oficina Antifrau quan elabora aquestes conclusions és que puguin aplicar-se per a la majoria de casos semblants i no només en un episodi en concret.

De fet, l'Oficina Antifrau manté també oberta una investigació arran de les denúncies rebudes sobre suposades incompatibilitats en alts càrrecs del departament de Salut.

Es dóna el cas que el president de l'Institut Català de la Salut (ICS) en funcions, Josep Prat, que va dimitir la setmana passada arran de les denúncies per malversació durant la seva època com a gerent del hòlding sanitari Innova de Reus, va rebre nombroses crítiques per compaginar la presidència de l'ICS amb un càrrec al consorci privat USP Hospitals, que finalment va abandonar al gener.

Per Antifrau, seria "convenient" que abans de nomenar un alt càrrec, la Generalitat sotmetés a un "control previ" l'aspirant a través de la seva declaració en el registre d'activitats i de les circumstàncies professionals, mercantils o laborals com a mínim dels dos anys anteriors al seu nomenament.

L'escrit d'Antifrau admet que la llei catalana d'incompatibilitats, del 2005, no obliga que es faci aquest control previ, encara que recorda que en l'àmbit estatal la llei del 2006 de regulació dels conflictes d'interessos per als membres del Govern i alts càrrecs de l'Administració General de l'Estat sí que ho estipula.

Segons Antifrau, si els òrgans competents, després d'analitzar amb "cert deteniment" el resultat d'aquest control previ, detectessin "situacions de risc", haurien d'establir els "indicadors preventius suficients" i els "mecanismes adequats" per fer un seguiment del cas i evitar que es generin dubtes sobre l'objectivitat en l'actuació del càrrec públic.

"Resulta evident que, en ús d'una potestat de discrecionalitat, el poder polític pot nomenar els alts càrrecs amb una relativa llibertat d'elecció i, evidentment, buscarà el perfil més adequat per a cada lloc dins d'una esfera pròpia de decisió", remarca el document d'Antifrau.

En aquesta línia, Antifrau admet que moltes vegades les persones nomenades per a un càrrec públic han tingut experiència prèvia en el sector privat dins de l'àmbit d'actuació del seu lloc públic, la qual cosa "per si sola no pot suposar un obstacle absolut, ja que restringiria notablement la possibilitat d'elecció dels càrrecs públics procedents del sector privat".

Això no obstant, considera necessari que s'adoptin totes les precaucions possibles per evitar les situacions de risc i per impulsar les mesures adequades "per preservar al màxim l'objectivitat del càrrec públic i evitar, en la mesura del possible, el conflicte d'interessos, fins i tot a títol potencial".

Més continguts de