Territori i Sostenibilitat
Política 26/01/2011

Recoder no descarta nous peatges per sufragar obra pública

El conseller ha justificat també la flexibilització de la limitació de velocitat a les entrades de la ciutat, perquè l'impacte sobre la qualitat de l'aire és només del 2%

Redacció
2 min
Lluís Recoder, conseller de Territori i Sostenibilitat, i Andreu Mas-Colell, conseller d'Economia i Coneixement.

Barcelona p { margin-bottom: 0.21cm; } El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha reconegut que la tisorada obligarà a “afectar molts serveis públics i molta obra pública”, tot i que encara no han estudiat de quina manera. Ho ha explicat en entrevista a Els matins de TV3. “Hem de retallar 4.000 milions d'euros del pressupost, si no tenim l'amenaça d'intervenció de l'estat, cosa que seria molt greu”. També s'ha referit a la impossibilitat de tirar endavant el Pla Director d'Infraestructures 2010-2020, tal com està previst. “Tenim un Pla que és una carta als reis, amb 100.000 milions d'euros de pressupost. A tothom se li va dir que sí. Nosaltres haurem de revisar-lo i prioritzar, que és la feina difícil. I tinc intenció de fer-ho al més aviat possible”. Sobre la possibilitat de sufragar obra pública amb nous peatges, el conseller no ha volgut definir-se: “No ho descarto, però no ho afirmo”.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Recoder s'ha referit també a la vaga de zel dels maquinistes. Ha estat contundent a l'hora de criticar “el xantatge” que fan els treballadors que estan causant els retards, però alhora no ha pogut passar d'un “ho estem intentant” a l'hora de respondre a la pregunta sobre si podien solucionar el conflicte aviat. El conseller ha recordat que malgrat tenir el servei de trens transferit, el personal penja encara d'Adif, per tant, del ministeri. “Nosaltres el que podem fer és instar Renfe que expedienti els treballadors que no acudeixen al seu lloc de treball, que es retornin els diners dels bitllets o que es faci un esforç d'informació”, ha dit, després d'assegurar que confiava amb què el ministeri pogués reconduir la situació en 48 hores o, almenys, instar que es declari un conflicte col·lectiu, de manera que es puguin pactar els serveis mínims pertinents.

“Tenim un contracte programa que ens vincula amb Renfe fins al 2015. Però hem de veure si pot prestar el servei en les condicions que volem”, ha dit Recorder. “I no és només Renfe, també Adif, o sigui, el ministeri. Cada dia rebo a la Blackberry tres o quatre alertes d'incidències, que tenen a veure amb problemes amb les línies”. El titular de Territori i Sostenibilitat ha lamentat que les inversions d'actualització en les línies acumulin tres anys de retards. Ha explicitat també el greuge comparatiu amb Madrid, que es nota en els combois que són també més nous.

Recorder ha parlat també del límit dels 80 km/h, per refermar la versió del Govern: que no s'eliminarà sinó que es flexibilitzarà. Ha desacreditat les crítiques a la importància d'aquesta limitació: “L'impacte és només del 2% sobre la qualitat de l'aire”, ha dit, després de recordar que la limitació era tot just una d'una llista de 73 mesures per rebaixar els nivells de contaminació. Això sí, s'ha reservat per al seu departament participar de la gestió d'aquest ajustament de la velocitat quan les condicions ambientals ho demanin. Pel que fa a l'impacte sobre la sinistralitat, ha dit: “No és un element determinant, perquè es podria arribar a l'absurd d'abaixar-la molt més i anar tots molt més segurs. Cal trobar un equilibri”.

stats