Política 26/03/2015

Els quatre precedents de pilots que han estavellat expressament avions

Un accident el 1994 al Marroc, un a Indonèsia el 1997, un a Massachusetts el 1999 i un a Namíbia el 2013 són els accidents d'avió que es poden explicar pel mateix motiu que el de Germanwings

Laia Vicens
3 min
L'accident a Namíbia en què van morir 33 persones feia la ruta Maputo-Luanda / EFE

BarcelonaEl cas de l'accident de Germanwings als Alps ha fet un tomb després que el fiscal de Marsella hagi apuntat que el copilot va fer estavellar l'avió expressament. Però aquest no és el primer cas que un pilot d'avió destrueix un aparell voluntàriament. Aquests són els precedents.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

"El desig del pilot de posar fi a la seva vida" va fer estavellar el 1994 un avió al Marroc

La investigació va ser contundent i va concloure que l'accident que es va produir el 21 d'agost del 1994 al Agadir (Marroc) es va produir pel "desig del pilot de posar fi a la seva vida". Youneff Khayati estava tripulant un vol de la Royal Air Maroc quan va desconnectar el pilot automàtic i va "dirigir el morro de l'avió cap a terra", va afirmar la investigació. En total, van morir 44 persones.

Les caixes negres van revelar que la copilot, Sofia Fighighi, va manifestar la seva sorpresa davant les estranyes maniobres del pilot, però Khayati només va respondre: "Morir, morir". Deu segons abans d'estavellar-se, la copilot va activar el senyal d'alarma. Només va tenir temps de dir: "Mayday, mayday. El pilot està...".

Un vol a Singapur que va desaparèixer a mig camí el 1997

El 19 de desembre del 1997 va desaparèixer un Boeing 737 en un riu prop de Palembang, a Sumatra (Indonèsia). El vol 185 de la companyia SilkAir cobria la ruta Jakarta-Singapur i va impactar al riu després de fer un gir brusc i caure a la velocitat del so. Només es van poder identificar sis dels 104 passatgers que hi viatjaven.

El Consell Nacional de Seguretat en el Transport dels EUA va concloure que el pilot va desconnectar la gravadora de la veu de la cabina i el registrador de dades i va accelerar al màxim durant el descens. Els investigadors d'Indonesia National Transportation Safety Committee no van poder determinar les causes de l'accident. El que sí que es va confirmar és que no es va produir cap error mecànic i que es va poder redreçar l'aparell diverses vegades.

L'avió d'EgyptAir que va caure a l'oceà Atlàntic prop de Massachusetts el 1999

"He pres aquesta decisió ara. Poso el meu destí en mans de Déu". Aquestes van ser les paraules que el copilot Gamil Al-Batouti va pronunciar tot just després de desconnectar el sistema de pilot automàtic i deixar que l'avió, amb 217 persones a bord, caigués en picat al mar. Era el vol 990 d'EgyptAir, un Boeing 767, que va caure a l'Atlàntic prop de l'illa de Nantucket (Massachusetts, EUA), el 31 d'octubre del 1999. El comandant titular Ahmed Al-Habashi havia cedit una estona el seu lloc al copilot.

Les caixes negres de l'avió van revelar que el copilot havia pronunciat fins a 11 vegades les paraules "Déu ens salvi", i també que el comandant va entrar a la cabina –és des de l'11-S que estan bloquejades– i va ordenar al copilot, cridant: "Empeny amb mi. Ajuda'm! Empeny amb mi". La investigació va acabar conformant que l'avió tenia els alerons forçats en direccions oposades, ja que el pilot va intentar recuperar el nivell d'altitud segur mentre el copilot realitzava la maniobra contrària. Al final, Egipte va negar la teoria del suïcidi i el Consell Nacional de Seguretat en el Transport d'EUA tampoc va utilitzar aquesta paraula.

La depressió d'un pilot que va acabar amb accident tràgic a Namíbia el 2013

L'informe de les autoritats d'aviació de Moçambic van concloure que l'accident que es va produir el 29 de novembre del 2013 i en què van morir 33 persones va ser un suïcidi del pilot. Herminio Dos Santos va estavellar voluntàriament l'aparell de les Líneas Aéreas de Mozambique (LAM) que aquell dia cobria la ruta Maputo-Luanda perquè tenia una forta depressió. Segons van apuntar alguns mitjans i coneguts del comandant, un dels fills del pilot s'havia suïcidat feia poc i s'havia divorciat de la seva dona.

stats