Efímers 18/07/2015

Ciència-ficció amb denominació d’origen catalana a Hollywood

Àlex i David Pastor firmen el guió del ‘thriller’ fantàstic ‘Eternal’

Xavi Serra
3 min
01. Ryan Reynolds és un dels protagonistes del thriller de ciència-ficció Eternal. 02. Els germans Àlex i David Pastor.

BarcelonaLa carrera a Hollywood d’Àlex i David Pastor va arrencar el 2009 amb el thriller apocalíptic Infectats, que protagonitzava Chris Pine. Després del parèntesi que va representar Los últimos días (2013), aquest cap de setmana arriba a la cartellera una nova incursió dels Pastor en la indústria nord-americana, tot i que ara com a guionistes del thriller de ciència-ficció Eternal, dirigit per l’expert del gènere fantàstic Tarsem Singh. “No es tracta d’un encàrrec ni d’una feina per subsistir, sinó d’un guió molt especial per a nosaltres en el qual vam posar el cor -explica David Pastor des de Toronto-. Però com que fa tres anys estàvem molt ocupats amb Los últimos días, que per a nosaltres era més personal, vam decidir vendre el guió i que la dirigís algú altre”. ¿I com és veure la teva història convertida en pel·lícula per un altre director? “Molt estrany. Com parir una criatura, donar-la en adopció i trobar-te-la uns anys després i veure com l’han educat les persones que la van adoptar”, diu.

El protagonista d’ Eternal és un constructor milionari i arrogant (Ben Kingsley), un triomfador al cim del món que està a punt de morir per culpa d’un càncer incurable. Una empresa exclusiva li ofereix la possibilitat de reescriure el destí traslladant la ment a un cos més jove (amb l’aspecte de Ryan Reynolds). La idea va sorgir arran de veure com tots els diners del món no van poder salvar la vida a Steve Jobs. “Woody Allen sempre diu que no vol ser immortal a través de les seves obres, sinó no morint-se -comenta Pastor-. És també el que desitja el nostre protagonista en adonar-se que els edificis que ha construït sobreviuran a ell”. Els Pastor eren conscients que el protagonista habitual d’aquest tipus de relats acostuma a ser la víctima i no el milionari poderós. “Però és més interessant explicar la història a través de la persona que roba el cos i després ha de viure amb les conseqüències dels seus actes i enfrontar-se al preu que algú més ha pagat per la seva immortalitat”, diu el gran dels Pastor.

Però que sigui un milionari qui protagonitza la pel·lícula respon també a la voluntat de fer un comentari sobre les desigualtats socials del país. “La idea era explorar què passaria si la mort, en lloc d’igualar-nos a tots, fos precisament el que ens separés als rics dels pobres -explica Pastor-. Als Estats Units les diferències de classe es noten més que a Catalunya o Espanya. Allà no hi ha sanitat pública universal i el que planteja la pel·lícula és un cas extrem d’accés a la sanitat”. Els Pastor són uns grans defensors de la ciència-ficció com a “cavall de Troia” que amaga discursos subversius. “Però també és cert que la ciència-ficció és el gènere en què l’Àlex i jo ens trobem més còmodes. No ens imagino dirigint un documental sobre les diferències socials als Estats Units”, diu.

Rumb a ‘Incorporated’

David Pastor atén l’ARA per telèfon en una pausa de la preproducció del pilot d’ Incorporated, una nova sèrie del canal SyFy que dirigiran ell i el seu germà a partir d’un guió propi. També es presta a lectura metafòrica en clau política: “Parla del poder creixent de les corporacions i el desmantellament de serveis públics com la sanitat, però en format de ciència-ficció futurista -revela-. La vam escriure per ser una pel·lícula, però ens vam adonar que el seu món era massa gran i tenia massa històries per estar contingut en dues hores. A més, no deixava de ser un thriller de personatges sense grans efectes especials ni una trama que es pugui resumir en una línia, que és l’únic que volen a Hollywood”.

Si el pilot encaixa en el que està buscant el canal es rodaran 12 episodis més de la sèrie, però l’Àlex i el David ja no els dirigiran. “En les sèries el director que importa és el del primer episodi, que marca el to visual de la sèrie -explica Pastor-. Després, les decisions creatives més importants tenen lloc a la sala de guionistes”. No descarten tornar a treballar a Catalunya. “Ens encantaria, l’experiència de Los últimos días va ser fantàstica. Però sempre que truca algun productor és americà, no espanyol. De fet, als espanyols de vegades els hem de perseguir perquè ens facin cas”.

stats