Publicitat
Publicitat

‘Detox’ després de vacances a glops de batut

Expliquem els beneficis d’aquesta beguda de moda en la seva versió ‘healthy’, que vol dir amb un alt contingut tant de fruita com de verdura, i proposem algunes receptes per poder depurar els excessos de les festes i viure amb vitalitat els mesos d’hivern

Els batuts poden ser uns grans aliats per cobrir la ingesta de cinc racions de fruita i verdura al dia que recomana l’OMS. A l’estat espanyol no hi arribem ni de bon tros, per això els nutricionistes els veuen com una molt bona opció per afavorir-ne el consum i, d’a-questa manera, equilibrar la dieta. Són energètics, senzills de preparar i ràpids de prendre. Aporten elevades quantitats de nutrients i poques calories.

Els detox o antioxidants són perfectes per redreçar els nostres hàbits alimentaris en tornar a la rutina i contrarestar la disbauxa de Nadal. Els podem introduir perquè sí, perquè ens vénen de gust, per complementar la dieta o com a part d’una dieta depurativa.

Antioxidants vs radicals lliures

“Els batuts a base de fruita i hortalisses crues ens aporten una gran quantitat d’aigua i, en aquest sentit, contribueixen a hidratar-nos d’una manera fàcil i diferent. A més, concentren una gran dosi de vitamines i minerals antioxidants que prevenen l’oxidació o el deteriorament del cos i, per tant, ens ajuden a estar sans tant per dins com per fora”, explica el nutricionista Andreu Prados, membre del grup d’immunonutrició del Consell Superior d’Investigacions Científiques, que recorda que “per aprofitar tot el contingut d’antioxidants s’han de consumir acabats de preparar o poc temps després”.

Marga Serra, especialista en educació nutricional i responsable del projecte de coaching Nutrapp, especifica que els antioxidants són “l’arma més eficaç per lluitar contra els radicals lliures, responsables de l’envelliment cel·lular i de moltes malalties”. Aquestes molècules es generen al nostre cos quan respirem o metabolitzem els aliments per produir energia i també per múltiples factors externs com la contaminació ambiental, les radiacions ultraviolades o els camps electromagnètics. El cos és savi i ha desenvolupat sistemes per eliminar-les, però no són eficaços del tot. Així, “l’alimentació rica en hortalisses i fruita ajuda significativament a combatre els radicals lliures”.

Depurar l’organisme

El color ja ens indica la presència de substàncies antioxidants: verd, clorofil·les; vermell, licopens; taronja, carotens; violeta, antocianines... N’hi ha milers, i cada vegetal o fruita ens proporciona les seves substàncies antioxidants, que protegeixen contra un determinat tipus de dany molecular.

El consell dels nutricionistes: menjar-ne de diferents, combinar colors i, si és possible, que siguin de cultiu ecològic per evitar ingerir pesticides i altres agents contaminants.

Sempre és un bon moment per apuntar-se a la revolució dels batuts i integrar-los a la dieta, però val a dir que “les estacions de tardor i primavera són les òptimes per depurar l’organisme”, segons explica la cuinera i nutricionista crudivegana Eva Roca, creadora del restaurant Bionèctar i l’escola Crudivegània de Girona. Qui seran els nostres companys inseparables en aquesta missió? Els detox, que tant han popularitzat les celebrities. Ho corrobora a l’ARA Gemma Ponsa, propietària de la botiga Mother Bcn, que no para d’atendre clients que n’hi demanen. Entre d’altres, la model Verónica Blume, que s’ha apuntat a la seva dieta Depura Mother, inspirada en els paquets depuratius que ofereixen els bars de sucs i batuts dels Estats Units. Dissenyada per especialistes i adaptada a les necessitats de cada persona, es tracta d’un dejuni líquid d’un a quatre dies a base de sucs i llets vegetals. “L’objectiu mai no és aprimar-se. És l’última cosa que volem transmetre”, diu Ponsa. Un missatge que Serra també insisteix a aclarir: “Que els sucs i batuts verds tenen la propietat de cremar greix no té cap fonament dietètic. El que sí que és cert és que ajuden a eliminar la retenció de líquids”.

El poder de les fulles verdes

“Cal tenir en compte que les depuracions requereixen descans, ja que alguns símptomes de la desintoxicació de l’organisme són cansament o migranyes. Per tant -aconsella Eva Roca-, la depuració ha de ser progressiva, i això ho fem substituint un àpat per un batut, d’entre 1 i 4 gots, depenent de cada persona”.

L’ideal seria qualsevol batut clorofíl·lic amb fulla verda i una cullerada d’alga espirulina en pols -un superaliment amb més de 60 ingredients actius-. I és que, en la majoria d’hortalisses, la fulla verda és la part més nutritiva. La família de les crucíferes (bròquil, coliflor o curly kale, la nostra col verda o arrissada, el supervegetal de moda) “és la més rica en fitonutrients terapèutics, i té efectes preventius contra el càncer”, destaca Marga Serra. Per aprofitar al màxim les propietats de les fulles, convé menjar-ne la fibra, i per això és millor el batut (la conserva) que el suc. Eva Roca apunta: “La fibra de la fulla verda de les verdures absorbeix el doble del seu volum en toxines acumulades al còlon”.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT