L’EDITORIAL
Editorial 19/09/2014

Escoles bressol: una realitat preocupant

2 min

Com expliquem avui al diari, està comprovat estadísticament que, amb un nivell socioeconòmic idèntic, els infants que han passat per l’escola bressol treuen molt més bona nota a les proves PISA quan són més grans que els que s’han quedat a casa de petits. En realitat, des de Maria Montessori i el moviment de renovació pedagògica de fa més d’un segle, del qual ella va ser un pilar, sabem que l’atenció als més petits és crucial per al seu futur desenvolupament, tant des del punt de vista emocional com en el de les habilitats intel·lectuals o artístiques. Paradoxalment, aquest ensenyament abans de l’ensenyament reglat és clau per al futur dels joves. Si en aquesta edat tan tendra reben els estímuls adequats en un entorn de socialització, tindran el camí de la seva formació molt més ben traçat. En realitat, doncs, els mestres de les escoles bressol haurien de tenir formació de primer nivell i un reconeixement social molt superior del que reben. I les famílies i l’administració haurien de preocupar-se’n i dedicar a aquest moment inicial de l’escolarització, com a mínim, tanta atenció, esforços i recursos com a les etapes posteriors. Per desgràcia, no és el cas.

La situació és preocupant. Des del curs 2010-2011, els preus de les escoles bressol públiques s’han disparat per la reducció dels recursos aportats pel Govern. Si el 2009-2010 la Generalitat finançava amb 1.875 euros cada plaça, cosa que representava un terç del total (els altres dos terços se’ls repartien ajuntaments i famílies), en el curs 2012-2013 l’aportació governamental ja només era de 875 euros (és a dir, una quarta part del total; una altra quarta part anava a càrrec de l’administració municipal i els pares es feien càrrec del 50% del preu). Naturalment, aquelles famílies que no tenen plaça en un centre públic paguen encara més. Però el més greu és que cada cop menys infants catalans tenen l’oportunitat, clau per al seu futur, d’anar a l’escola bressol: el curs 2012-2013 va caure un 9% la demanda de places, quan la baixada demogràfica va ser del 3%. D’aquí uns anys veurem com indefectiblement baixa el nivell educatiu. És urgent prendre mesures per corregir un pas enrere tan rellevant com aquest.

stats