Publicitat
Publicitat

Quan semblava que ja no es podien escurçar gaire més, els 'shorts' tornen i ho fan més diminuts que mai

L'èxit dels increïbles pantalons minvants

Fa 36 anys Jodie Foster va commocionar els Estats Units amb la interpretació d'una prostituta adolescent a la pel·lícula Taxi driver , de Martin Scorsese. El seu personatge, Iris Easy Steensma, tenia 12 anys i vagava pels carrers de Nova York en plena canícula enfundada en uns minúsculs pantalons de color rosa. Avui, dues generacions després de l'estrena del film, les prestatgeries de totes les botigues de moda acumulen milers de shorts de dimensions fins i tot més reduïdes que els que duia l'Iris. Tan reduïdes que, en molts casos, la grandària s'aproxima sospitosament a la d'unes calces. Els minishorts , també coneguts popularment com a calçalons , han condemnat les més discretes bermudes a l'ostracisme absolut i s'han convertit en la peça estrella de la temporada. Triomfen entre un sector de la població femenina molt ampli, que va des de l'adolescència fins a l'edat madura. Mentre que una part de la societat en lloa la comoditat, l'altra es pregunta si aquests diminuts pantalons no acaben provocant una sexualització prematura de les adolescents.

"Fa moltes temporades que els shorts són una peça clau, tant a l'estiu com a l'hivern, tant de dia com de nit", explica Lidia Meca, cap de premsa de la firma Mango, que subratlla que el secret de l'èxit dels shorts és una "versatilitat" que fa que resultin adients per vestir tant de manera casual com sofisticada. Un altre avantatge dels shorts és el preu, que a les botigues de moda low cost sol ser bastant assequible. En època de rebaixes no resulta difícil trobar-ne per 12 euros o fins i tot menys. El cost reduït combinat amb una encara més reduïda tela converteixen aquestes peces en un caramel per a les adolescents.

Rebel·lia juvenil

Natàlia Puiggrós, directora de Lemod, un gabinet de premsa especialitzat en moda, no creu que les més joves visquin la compra d'un minishort com una "reivindicació de la seva sexualitat". "A l'adolescència intentes descobrir la teva pròpia identitat i això se sol expressar amb certa rebel·lia i la necessitat de trencar amb els pares i ser diferent. A la meva època, per aconseguir-ho les noies ens posàvem minifaldilles. Ara la moda són aquests pantalons tan curts", comenta Puiggrós, que tanmateix no es pot estar de confessar que algunes vegades se sorprèn a si mateixa mirant les noies vestides amb minishorts i "flipant". Núria Pérez, brand manager de la firma Vero Moda, tampoc no considera que els anomenats minishorts amaguin cap estratègia sexual. "Quan se'ls posen, no crec que les joves pensin en termes sexuals, només que volen estar guapes", diu. "Són tendència i és perfectament normal que les adolescents els duguin. Sobretot si pensem que avui cada cop s'avança més l'edat a la qual les noies volen estar a l'última".

Tendència polèmica

Precisament, la qüestió de si portar roba tan suggeridora com els minishorts accelera la fi de la infància i avança l'entrada a l'edat adulta és avui objecte de preocupació per a alguns. Per a certs pares, que veuen com les seves filles tornen a casa després d'una sessió de compres carregades amb roba pràcticament invisible. Però també per a sociòlegs i psicòlegs. Gala Cano, sociòloga del departament de sociologia i política social de la Universitat de Múrcia, explica que s'està constatant un acusat canvi en les fronteres entre les etapes vitals. "Al llarg de la vida passem per diferents etapes: infància, adolescència, edat adulta, vellesa... Resulta important experimentar amb plenitud cadascuna de les etapes per aconseguir una socialització adequada. Tanmateix, ara els infants adquireixen patrons de conducta adulta a edats cada cop més primerenques", assenyala. "Això resulta inquietant, perquè provoca una fi prematura de la infància, una etapa que la majoria recordem com a idíl·lica i que és important preservar". Precisament portar minishort s sexis formaria part d'aquest patró de comportament adult que s'observa entre els més joves. "Jo no vaig tenir mòbil ni vaig anar a comprar roba sola fins als 18 anys. Ara els adolescents estan connectats a les xarxes socials des de petits, no paren de fer servir els mòbils i van a comprar acompanyats dels seus amics, que són els que els donen el vistiplau o no", conclou Cano.

¿Tendència innocent o fenomen preocupant? Mentre el debat continua obert, els minishorts no deixen de guanyar adeptes al carrer. I, 36 anys després de l'estrena de Taxi driver , el look d'Iris Easy sembla més vigent que mai.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT