Efímers 20/09/2014

Tastos amb denominació d’origen

La 34a Mostra de Vins i Caves de Catalunya reforça el vincle entre el producte i el territori

Marc Toro
4 min

BarcelonaS’estima allò que es coneix”. Aquest és el lema de la 34a edició de la Mostra de Vins i Caves de Catalunya, que arrenca avui al passeig Lluís Companys de Barcelona, a l’Arc de Triomf, i que s’allargarà fins al dia 24, en el marc de les Festes de la Mercè. Organitzada pel departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural a través de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi), i amb la col·laboració de la Promotora d’Exportacions Agroalimentàries (Prodeca), la fira d’aquest any subratlla el vincle entre el producte i el lloc on s’elabora.

“Volem vendre territori”, afirmava aquest dimecres el conseller d’Agricultura, Josep Maria Pelegrí, en una trobada amb periodistes. L’objectiu és que els visitants de la mostra, cada cop més nombrosos, no només aprenguin a valorar els vins i caves catalans, sinó que també els identifiquin amb un celler, una vinya i una indret del país. Aquesta filosofia ha de servir, de retruc, per promocionar l’oferta catalana d’enoturisme, un sector en alça i que guanya cada cop més adeptes entre el públic català i de fora.

En aquest sentit, la Generalitat destaca que, per tercer any consecutiu, l’esdeveniment comptarà amb la presència de les dotze denominacions d’origen (DO) catalanes: Alella, Catalunya, Cava, Conca de Barberà, Costers del Segre, Empordà, Montsant, Penedès, Pla de Bages, Priorat, Tarragona i Terra Alta. Se’n fa referència al cartell de la mostra, que comptarà amb mapes de Catalunya on s’ubiquen cadascuna de les DO. Les característiques de cadascuna s’explicaran en l’espai audiovisual de l’esdeveniment.

Un any més, l’oferta vinícola quedarà complementada amb una variada oferta gastronòmica del territori. Embotits, coques dolces i salades, conserves de peix i formatges artesans -de l’Associació Catalana de Ramaders Elaboradors de Formatges Artesans- són alguns dels productes de proximitat que es podran degustar per acompanyar la beguda. L’organització s’esforça a remarcar, però, que els vins i els caves són els grans protagonistes de l’esdeveniment. Tot i que 13 cellers que van participar l’any passat no repetiran aquest any, se n’incorporen 20 de nous i en tornen dos que ja hi havien participat per sumar-ne fins a 73, nou més que el 2013 (+16%) i una xifra rècord. De fet, des del 2010 la participació dels productors ha crescut un 170%. Segons el director de l’Incavi, Jordi Bort, mentre que “abans els cellers venien per inèrcia, ara tenen un interès específic per promocionar el seu producte” a la mostra de Barcelona.

La qualitat per sobre del preu

“Tot fa pensar que a Catalunya hi ha més cultura del vi que fa uns anys”, diu Pelegrí. Una afirmació que fonamenta en l’augment del consum de vi català -un terç del que es consumeix al país-, l’increment del nivell formatiu de la població a través de cursos de sommelier, la presència creixent de productes vinícoles a les cartes dels restaurants o l’èxit de les exportacions: el 44% dels vins catalans amb DO s’exporten a més de 150 països. Per seguir avançant en aquesta línia, el repte pendent és, segons el conseller, aconseguir que la referència del consumidor sigui la qualitat del producte, no el preu.

La voluntat dels organitzadors és trencar amb la idea que els vins i caves més barats són de més mala qualitat i que els més cars són de més bona qualitat. Per avançar en la valorització del vi, la mostra dóna als visitants l’oportunitat de tastar productes de gamma alta sense necessitat d’haver de comprar l’ampolla. Això es pot fer, especialment, a l’Espai Selecció, on aquest any es podrà gaudir dels vins més singulars dels 73 cellers participants.

Amb tot, Pelegrí està convençut que el perfil del visitant ha canviat amb els anys, i que cada cop hi ha més gent que s’anima a tastar vins de més qualitat. “La gent no s’incorpora al món del vi només per la línia de baix. Si té l’oportunitat també ho fa per la de dalt”, afirma. De fet, mentre que fa dos anys l’Espai Selecció va registrar 3.500 tastos, el 2013 aquesta xifra va ser de 5.000. El nombre d’ampolles venudes al celler de la mostra també ha crescut amb els anys -de 1.500 el 2010 a 3.600 l’any passat- i, si el temps acompanya, el públic assistent també es preveu que augmenti. Des de fa quatre anys ja s’ha incrementat en 35.000 persones.

Campanya solidària

Una de les novetats de la mostra d’aquest any és el seu valor social. A l’entrada s’oferirà als visitants la compra, per un euro, d’un barret de palla solidari. Se n’han fet 3.000, i els diners recaptats es destinaran a l’associació intercultural Diàlegs de Dona, un espai de trobada, integració, participació i socialització de dones immigrades a Barcelona.

Horaris adaptats a l’entorn i a les dates

Els horaris de visita de la mostra són de 12 a 21 hores avui, demà i dimecres, i de 16 a 21 hores dilluns i dimarts. La Generalitat deixa clar que, en tot cas, les taquilles es tancaran a les 20 hores i que l’última copa se servirà una hora més tard. Així, segons argumenta l’organització, s’evita fer competència als negocis de restauració ubicats prop del recinte i que, en plena Mercè, s’acosti a la mostra un públic amb més ganes de festa que d’aprofundir en la cultura del vi i el cava catalans. L’Incavi nega haver tingut mai cap problema amb els visitants per un consum excessiu d’alcohol.

Vinicultura 2.0: interacció a les xarxes

Amb l’objectiu d’aconseguir més proximitat i interacció entre el producte i el consumidor, i guanyar visibilitat a nivell mundial, la 34a edició de la mostra comptarà amb diverses novetats relacionades amb les noves tecnologies. Per primer any, s’oferirà wifi gratuït a tot el recinte firal i es fomentarà l’ús de les xarxes socials amb els hashtags #vicatalà i #mostracat, a l’espera que es converteixin durant cinc dies en trending topic a Twitter. La mostra també ha arribat a un acord amb l’empresa de programariICG, mitjançant el qual l’aplicació mòbil de negocis de restauració i gastronomia PortalRest destina -des de dijous passat i fins dimecres que ve- un apartat a informació sobre els cellers i vins exposats a l’esdeveniment. Aquest any, com l’anterior, tampoc ha faltat el concurs fotogràfic de temàtica vinícola a Instagram, els premis del qual s’entregaran al llarg de la mostra. Les fotografies guanyadores les ha seleccionat un jurat format per representants dels consells reguladors de les denominacions d’origen del vi i el director general de l’Incavi, Jordi Bort.

stats