Efímers 19/08/2015

Telefónica abaixa el preu del seus canals ‘premium’ mentre negocia la Champions

La falta d’acord empeny la companyia a oferir per 9,90 euros al mes el paquet complet que venia per 65

à. Gutiérrez / A. Castellví
3 min
Ahir va començar la fase prèvia de la Champions, un campionat que emet en tancat el canal BeIN de Mediapro.

BarcelonaTelefónica va sacsejar ahir el mercat de la televisió de pagament anunciant una rebaixa radical del seu paquet premium, amb un descompte de més del 80% sobre el preu total. Així, a partir d’avui, els canals de Movistar+ que inclouen tots els continguts de futbol que té de moment -la Lliga, la Segona Divisió en exclusiva, la Copa del Rei i competicions internacionals-, la resta de continguts esportius -Mundial de motociclisme i de Fórmula 1, entre d’altres-, les sèries i el cinema, i els canals temàtics passen a costar en conjunt només 9,90 euros al mes, en comptes dels 65 que costaven fins ara.

L’oferta té, tanmateix, alguns paràgrafs amb lletra petita. Per començar, cal contractar-la des d’avui fins al 30 de setembre. El preu rebaixat només estarà vigent fins al 31 de desembre i cal donar-se de baixa aleshores, si no interessa seguir, o es carregarà el cost ordinari de 65 euros al mes. No hi ha, en tot cas, compromís de permanència. Però la clàusula més significativa és que, per aprofitar aquest preu, cal tenir contractat Fusión+, l’oferta convergent de Telefónica que inclou telèfon fix i mòbil, internet i televisió, i que té un preu de 65 euros mensuals en la seva versió més econòmica. En total, doncs, els abonats que optin per aquest nou paquet pagaran 74,90 euros al mes, cosa que representa una rebaixa important en relació amb els 130 euros que costava fins ara contractar la mateixa oferta, amb tots els continguts televisius premium. Tot i que la companyia anuncia ara aquest conjunt de canals per un preu inferior a 10 euros, no es pot comprar independentment del Fusión+.

Fins ara, el preu mínim que havien de pagar els clients de Movistar+ per veure la Lliga i la Copa era de 90 euros al mes -els 65 del paquet bàsic i 25 més pel paquet de futbol-, una xifra que ara es rebaixa, alhora que incorpora nous continguts. Amb tot, les ofertes de Vodafone (65 euros al mes) i Orange (56,90) encara permeten veure el futbol -incloent-hi la Champions, però no sèries i cinema- per preus més baixos.

El tic-tac de la Champions

Al darrere d’aquesta agressiva promoció hi ha l’intent de Telefónica d’evitar els efectes negatius derivats de no haver-se pogut assegurar encara la Champions. MediaPro va adquirir els drets d’aquest campionat -que va començar ahir en la seva fase prèvia- pel que fa a la televisió de pagament. La companyia catalana comercialitza la Champions com a part del seu canal BeIN, que posa a disposició de les plataformes de televisió de pagament. Tant Orange com Vodafone, que són les principals competidores de Movistar+, ja s’han entès amb MediaPro i compten amb BeIN -i per tant, amb la Champions- a la seva oferta. Però Telefónica no, de manera que nota els efectes de no poder publicitar que té aquesta competició a l’hora de captar nous clients (o mantenir els existents).

Segons ha pogut saber l’ARA, Mediapro ha ofert el canal a Telefónica amb les mateixes condicions que a les altres plataformes, però la companyia no les accepta. Una de les objeccions que Telefónica posa sobre la taula és que part dels continguts del canal BeIN ja els té comprats a altres operadors -com ara la lliga de futbol anglesa-, per la qual cosa exigeix una rebaixa en el preu. Però Mediapro no està disposada a vendre aïlladament la Champions i considera que el preu que ha de pagar Telefónica ha de ser el mateix (ponderant el seu nombre d’usuaris) que el de la resta de plataformes. A partir d’aquí, les dues parts creuen que el temps corre a favor seu. Mediapro sap que Telefónica depèn de la Champions per poder presentar-se com la gran plataforma de televisió de pagament. Però Telefónica és conscient, al seu torn, que Mediapro no pot conformar-se a col·locar BeIN només a dues plataformes minoritàries com les d’Orange i Vodafone, ja que Movistar+, fruit de la fusió entre Canal+ i Movistar, és la líder indiscutible del mercat.

En tot cas, Telefónica ha de fer front a un altre factor: l’arribada de Netflix a Espanya a partir de l’octubre. Tot i que el gegant americà treballa sobretot com a oferta low cost (mentre que Movistar+ busca el client de canals premium ), la irrupció d’aquest nou agent ha comportat un canvi en el mercat de la televisió als EUA i, per tant, Telefónica no vol descuidar aquest flanc, que li pot restar usuaris dels que només contracten el paquet bàsic.

stats