Publicitat
Publicitat

La crisi potencia temes ballables i escapistes com 'Tacatá' i les produccions de Pitbull

La cançó d'aquest estiu tindrà un toc llatí

Les cançons de l'estiu es ballaran en els casaments del futur, i per tant han de ser atemporals, amb un ritme essencial i una tornada que quedi fixada en les profunditats de l'inconscient. De tota manera, la conjuntura també hi té coses a dir. Didier Auzy, cap de programes de Flaix FM, considera que aquest estiu "el factor psicològic de la crisi es nota molt". "Triomfen cançons alegres i per ballar, perquè la gent vol alegria", argumenta Auzy, que també destaca l'efectivitat del toc llatí.

La realitat que filtren les llistes de vendes no admet dubtes: en les primeres posicions sovintegen produccions hedonistes de dance llatí com Tacatá , de Tacabro; Rayos de sol , de José de Rico & Héctor Méndez, i Yo te esperaré , de Cali & El Dandee. Són rivals fora de l'abast dels suecs Lacrosse, responsables de You can't say no forever , la cançó de l'anunci d'Estrella Damm. La sorpresa la pot donar el cantautor Diego Escusol: Que se jodan , dedicada a Andrea Fabra, ha tingut més de 59.000 visionats a YouTube en una setmana, però és l'antítesi de la cançó de l'estiu. Fora d'aquesta lliga, la banda sonora del capvespre català pot incloure peces de Mishima, Els Amics de les Arts i La Iaia, que tenen agendes atapeïdes.

"Remena el cul"

Tacatá és una producció dels italians Mario Romano i Salvatore Sapienza que canta el cubà Rodríguez i que triomfa en països tan diversos com Finlàndia, França, Polònia i Suïssa. El nivell d'exigència de Tacatá és el que és: un ritme fàcil de seguir i una lletra amb motius sexuals i frases com ara " dale mamasita con el tacatá " i " soy el rey de las nenas ". És a dir, la síntesi encara més escapista de Pitbull i Georgie Dann, i amb el suport d'un vídeo en què l'acció principal consisteix a remenar el cul.

Rayos de sol és del 2011, però aquest estiu continua en els llocs de preferència de les radiofórmules, fins i tot a França, on els ritmes llatins i caribenys són molt ben rebuts. El productor barceloní José de Rico fa servir la cúmbia com a reclam rítmic d'una crida a l'amor, la platja i el sol: el trident imbatible. Els germans colombians Mauricio i Alejandro Rengifo, coneguts artísticament com Cali & El Dandee, tenen més d'una candidata a cançó de l'estiu. La més popular és Yo te esperaré , però té una rival futbolera: No hay 2 sin 3 (gol) , que canten amb David Bisbal. No és l'única cançó amb el futbol com a context: l'alemanya Oceana ha col·locat Endless summer , la cançó oficial de l'Eurocopa, entre les més ballades.

Aquestes cançons i altres com Whistle , de Flo Rida, i Se vuelve loca , del badaloní Juan Magán, el rei de l'electro llatí, tard o d'hora formaran part dels repertoris d'orquestres com la Maravella, que aquest estiu farà prop de 130 actuacions i balls de festa major. "Cada any intentem afegir alguna cançó nova en medleys en què hi posem els fragments més coneguts o la tornada", explica Miquel Comadevall, de l'Orquestra Maravella. Així és com hi van entrant temes com Danza kuduro , de Don Omar, però també clàssics del rock català. Amb els nous grups de pop català no és tan senzill, perquè les cançons no sempre "encaixen en els balls".

"Farts" de Pitbull

Pitbull manté la seva influència estiuenca. Enguany té presència a les llistes d'èxit europees i americanes amb tres cançons: Get it started , amb Shakira (que també ha llançat Addicted to you ); Dance again , amb Jennifer Lopez, i Back in time . Però el regnat de Pitbull, com el de David Guetta, comença a trontollar. Auzy creu que hi ha una mica de "cansament". "Van ser un cop d'aire fresc perquè feien coses diferents", reconeix el cap de programes de Flaix FM, però han imposat de tal manera els seus estils de producció que resulta molt difícil distingir els artistes que recullen la seva influència. Als Estats Units n'hi ha més d'un ben fart de Pitbull. Fa unes setmanes Pitbull va participar en una campanya dels supermercats Wal-Mart a Facebook. La gent podia triar a quin supermercat volia que hi fes un concert. Un periodista del Boston Phoenix va proposar que "ben lluny". La resposta, 7.000 "m'agrada", va ser aclaparadora i Pitbull haurà d'actuar en un Wal-Mart d'Alaska.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT