Publicitat
Publicitat

L’EDITORIAL

La cara oculta de La tragèdia del ferri

A la bodega del vaixell es podrien trobar cadàvers d’immigrants que viatjaven amagats en camions

El tràgic accident d’un ferri a l’Adriàtic que feia el trajecte entre Patras (Grècia) i Ancona (Itàlia), i que de moment s’ha saldat amb deu morts, ha posat al descobert una altra realitat: la dels centenars d’immigrants que aprofiten aquest mitjà per arribar a Europa. Ara mateix les autoritats italianes, albaneses i gregues estan intentant esbrinar amb exactitud quants passatgers hi havia al ferri perquè se sospita que hi havia desenes de polissons, entre 20 i 40, amagats a la bodega del vaixell, als baixos dels camions que transportava. El testimoni d’alguns d’ells, rescatats de l’aigua, fa témer que quan s’arribi a l’interior de la nau es trobaran molts més cadàvers.

Aquesta ruta, la que va de Grècia a Itàlia, és una de les més utilitzades pels refugiats que fugen de la guerra de Síria, un dels conflictes que hi ha al darrere dels milers d’embarcacions carregades d’immigrants que s’han hagut de rescatar al Mediterrani des del 2011, juntament amb el de Líbia o Ucraïna. Només el 2014 l’ACNUR ha calculat que més de 200.000 immigrants han intentat creuar el Mediterrani, dels quals uns 3.500 s’hi han deixat la vida. Des de la tragèdia de Lampedusa, l’octubre del 2013, en què van morir ofegats 368 immigrants, la Unió Europea no ha sigut capaç d’establir una política conjunta efectiva per fer front al fenomen de la immigració, que cada estat es veu obligat a afrontar en solitari. Sense anar més lluny, la marina italiana va rescatar 1.300 immigrants que anaven a la deriva durant el dia de Nadal. I ahir mateix un centenar d’immigrants van saltar la tanca de Melilla, i van demostrar així que la coerció i fins i tot la violència no són dissuasòries quan el que mana és la necessitat.

I no es tracta només d’oferir ajuda logística sinó de tenir una autèntica política exterior comuna, una postura clara davant de conflictes com el de Síria, i una actitud de bon veïnatge i col·laboració amb els països del nord d’Àfrica i el Pròxim Orient. Perquè la millor manera d’evitar casos com el del ferri és atacar les causes que obliguen milers de persones a fugir dels seus països d’origen i arriscar-se a morir al Mediterrani enmig del més absolut dels anonimats.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT