LA CRISI EL FUTUR DELS MITJANS PÚBLICS
Crònica 15/04/2012

Debat obert sobre el futur dels mitjans públics

Les preguntes: 1. Quins efectes tindrà la reforma de la llei de la Corporació? 2. Què s'ha de protegir dels mitjans públics i què cal canviar?

N. Araguás / A. Castellví
7 min
Debat obert sobre el futur dels mitjans públics

Els mitjans públics viuen un moment de transició després de la reforma de la llei de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), la renovació del seu consell de govern i la retallada pressupostària. Onze experts opinen sobre el futur de TV3 i Catalunya Ràdio: què s'ha de preservar del model i què hi convindria canviar.

Josep M. Mainat Productor televisiu

"No hem de deixar que la podrida crisi faci de TV3 una tele residual"

1. La bona notícia és que s'estalviaran set sous respecte als tretze de l'etapa anterior. La dolenta és que el màxim òrgan executiu de TV3 no s'haurà triat amb criteris professionals i seguirà estant en mans de polítics. Què saben de televisió els que dirigiran la televisió? Zero! ¿Us imagineu que el Govern nomenés un consell mèdic sense metges o un consell econòmic sense economistes? Seria un escàndol! Però amb la tele tothom s'hi atreveix. Veient, a més, les declaracions del que serà el nou vicepresident, que reclama que Tomàs Molina surti a TV3 davant d'un mapa d'Espanya explicant-nos el temps que farà a Badajoz, penso que podríem molt bé estalviar-nos els altres sis sous.

2. TV3 hauria de mantenir els nivells de competitivitat, lideratge, qualitat i servei públic que té en aquests moments. També hauria de ser el principal motor de la indústria audiovisual del país i per a això es necessiten mitjans. TV3 no és només una cadena de televisió, és una eina de construcció nacional i no hem de deixar que la podrida crisi la converteixi en una televisió residual. Això no vol dir que TV3 no hagi de canviar i tenir una estructura de producció interna més flexible, més àgil, que respongui al món laboral del segle XXI. Per això cal una reforma a fons en la manera de produir dins de l'empresa i per això és encara més important que les persones que hi estiguin al capdavant siguin els millors professionals. I un cop triats, no torturar-los amb pressions polítiques i deixar que treballin amb tranquil·litat. A Catalunya Ràdio suposo que és una cosa semblant, però de ràdio no hi entenc...

Eugeni Sallent Director de RAC1

"TV3 ha de seguir defensant la seva posició de referència"

1. Els efectes encara s'han de veure, de moment s'ha aprimat el consell, més reduït i àgil. D'entrada, sembla bo.

2. Els mitjans públics, però sobretot TV3, han de seguir defensant la seva posició de referència a Catalunya protegint el model. Però també s'han d'adaptar a les exigències actuals aplicant criteris de gestió que optimitzin els recursos.

Ramon Colom President de Sagrera Audiovisual

"Una ràdio i una televisió es mesuren pel que surt a la pantalla"

1. En la llei anterior hi havia mecanismes amb molt bona intenció però amb contradiccions. Amb els canvis, aquests xocs no es produiran. Però n'hi haurà d'altres entre els partits, tot i que siguin socis. El PP no es veu reflectit en la CCMA. Però és que en l'ADN dels mitjans públics hi ha un model de país -nació- que no correspon amb el seu. Es pot canviar un organisme viu com una ràdio i una televisió? Es necessitarà molta intel·ligència i mà esquerra.

2. Una ràdio i televisió es mesuren pel que surt a la pantalla, encara més si són públiques. S'ha de competir pensant que moltes coses no són rendibles però són necessàries. Si una cadena privada vol comprar un esport o una llista de pel·lícules que ho faci. En qualsevol cas, per competir amb les públiques, les cadenes privades no han d'abaixar el seu llistó de qualitat. Convidaria els sindicats a defensar els llocs de treball, però també a pensar si no hi ha fórmules més econòmiques.

Josep Maria Martí Degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC)

"TV3 és essencial per consolidar la nostra llengua i cultura"

1. Si amb la reforma i les retallades la CCMA perd múscul i força productiva, corre el risc de perdre lideratge i perjudicar la tasca de servei públic. Des del Col·legi volem que sigui fidel a garantir als ciutadans una informació plural. És essencial per a la consolidació de la nostra cultura i llengua pròpia i és un element fonamental per dinamitzar la producció audiovisual.

2. Caldria mantenir l'excel·lent treball dels professionals, no només en termes d'audiència, sinó també de prestigi i qualitat. I preservar les programacions en els diferents suports de difusió, les quals arriben a sectors de l'audiència que queden fora de les lògiques de rendibilitat dels mitjans comercials.

Òscar Escudé President de Plataforma per la Llengua

"Sempre es diu que el model és la BBC, però mai avancem cap aquí"

1. Hi ha incerteses. Per exemple, la possibilitat de reduir la publicitat a Catalunya Ràdio, si no va acompanyada d'un augment del contracte programa amb el govern, pot tenir un impacte negatiu. S'ha d'avançar en la consolidació d'un model de ràdio i televisió de qualitat, líder i que sigui un reflex del dinamisme de la llengua i la cultura catalanes. Els mitjans de la CCMA són els principals referents per a tot l'àmbit lingüístic català. Tenint en compte la situació dels mitjans en català al País Valencià i a les Illes, no ens podem permetre que la CCMA perdi posicions.

2. Donant per descomptat que la llengua dels mitjans públics ha de ser el català, s'hauria de mantenir el model. Augmentar les sinergies entre país i mitjans públics i mantenir-ne la competitivitat a escala internacional. Caldria canviar sobretot el control polític, que de vegades desemboca en lluites partidistes. Sempre s'ha dit que el model és la BBC, però mai avancem cap aquí.

Jaume Banacolocha Soci fundador de Diagonal tv

"Catalunya no té cap tele privada d'importància, TV3 en fa la funció"

1. Reduir el consell de govern de la CCMA em sembla positiu. Però han creat una nova vicepresidència i l'han donat al PP, que l'únic que farà serà controlar la televisió. I del consell assessor de la Corporació, que sobra totalment, no se n'ha dit res.

2. Sóc molt partidari de la televisió pública, hi canviaria poca cosa. Catalunya no té cap tele privada d'una importància mitjana, TV3 compleix aquesta funció de país. Ha de mantenir el nivell, gràcies a ella es produeixen, per exemple, molts anuncis en català: cal protegir la publicitat de TV3. Però s'haurien de vigilar més els comptes i convindria aprimar el personal de TV3. S'està parlant de treure la publicitat a Catalunya Ràdio: hi ha ràdios privades potents en català, potser rebaixar-la estaria bé.

Miquel de Moragas Director de l'Institut de la comunicació de la UAB

"S'ha de mantenir el finançament mixt de la CCMA, amb publicitat"

1. L'efecte negatiu és la pèrdua de credibilitat. El CAC s'ha lamentat que el procediment seguit per designar el consell de govern de la CCMA n'ha contaminat la presumpció d'independència. Aquests organismes tenen dos reptes: garantir el pluralisme i proposar les estratègies d'adaptació del sistema públic de ràdio i televisió a l'era digital.

2. S'ha de protegir la competència professional. S'hauria de mantenir el sistema mixt de finançament. L'experiència de RTVE demostra que suprimir la publicitat del sistema públic perjudica l'oferta televisiva. S'hauria d'evitar que la CCMA segueixi el mateix camí. La Corporació s'ha d'adaptar al nou sistema digital, sense fronteres entre mitjans, reforçant la seva capacitat de producció de continguts. Aquest serà el tema clau de les noves polítiques de comunicació en l'era digital.

Toni Cruz Productor audiovisual

"Fins quan es creuran alguns polítics que la televisió és seva?"

1. Els partits s'han posat d'acord per reduir la CCMA de dotze membres a sis, els felicito. Ara bé, ¿per què no la redueixen a tres membres, a dos o a cap? Per què a tot negoci que desconeixen hi posen una comissió amb el mateix equilibri del Parlament? ¿No es pot fer des d'allà aquesta feina? ¿No estaria bé deixar treballar els professionals sense que el poder polític hi intervingui? ¿Ho han de controlar tot? ¿Fins quan es creuran alguns polítics (quasi tots) que la televisió és seva? Sense tots aquests controls, ¿no aniríem millor? ¿No deixaríem de gastar tants diners públics?

2. S'hauria de protegir de les bajanades que s'arriben a dir, com els comentaris d'alguns nous membres de la CCMA. És el que passa quan no hi han professionals al capdavant de la tele.

Josep Cuní Director i presentador de "8 al dia"

"S'ha de canviar l'estructura encarcarada i excessiva"

1. Haurien de ser efectes positius que adeqüessin l'empresa als nous temps i la fessin més àgil. Però com en tot, dependrà de les persones: si pensen més en el bon servei públic que en els partits als quals deuen el càrrec. Sobre el paper és un consell més polític que professional.

2. Per protegir: tot el que té a veure amb un servei públic de qualitat, competitiu i orgullós de ser l'expressió d'un temps i un país. Per canviar: l'estructura encarcarada, excessiva i més preocupada del seu estatus que dels ciutadans. Un exemple: el problema estructural que fa més car obrir un plató que entrar-hi a fer un programa.

Jaume Roures President de Mediapro

"De què serveix un consell format per representants de partits?"

1. D'efectes reals en tindrà pocs. Ara el consell de govern té una mica més de capacitat executiva, però ¿de què serveix un consell d'administració permanent format per representants de partits polítics? En tots aquests anys, el consell de govern no ha fet ni un pla estratègic ni un contracte programa. Sempre ha anat a remolc del Govern.

2. El que s'ha de fer és garantir que els mitjans públics tinguin un finançament suficient per complir la seva missió de servei públic. Això inclou la lluita per ser la televisió líder, la millora permanent dels continguts i dels mitjans de desenvolupament tecnològic i la reducció de l'estructura administrativa.

Rosa Cullell Exdirectora general de la CCMA

"La nova llei segueix sense professionalitzar la gestió"

1. La llei redueix unes estructures de govern que eren excessives i ineficients. Però segueix sense professionalitzar la gestió i manté un criteri de pura afinitat política. L'eliminació de la publicitat sense un model d'activitat alternatiu i en un moment de crisi, amb grans retallades de les ajudes publiques, pot agreujar la situació del cinema i de la producció a Catalunya, afeblir la qualitat de la graella de TV3 i posar en perill el futur de Catalunya Ràdio.

2. S'hauria de protegir la qualitat de la informació, el servei públic i el valor com a eina de normalització lingüística en un panorama audiovisual privat en català encara molt feble. Caldria canviar el model d'empresa i fer-lo més eficient.

stats