CRISI, EL DESCONCERT DE L'INVERSOR
Crònica 08/04/2012

Què faig amb els meus estalvis?

L'estalvi de les famílies minva conforme avança la crisi, però han après algunes lliçons de la situació. L'inversor s'ha tornat més prudent, més exigent i més infidel a l'hora de treballar amb un banc.

B. Arias / T. Garganté
2 min
Pantalles a la borsa de Barcelona / M.G.

BARCELONA.El sector bancari espanyol viu una intensa època de fusions que es tradueix en una reducció de la xarxa d'oficines i de llocs de treball i en una venda creuada de productes i assegurances. Creix la gestió per internet. L'ajust immobiliari avança, però no acaba. I esclaten altres bombolles, com la de les participacions preferents i les clàusules terra de les hipoteques. Tot plegat es produeix enmig d'un augment generalitzat de la cultura financera dels consumidors, cada cop més exigents perquè els estalvis es van reduint. La imatge de les entitats del sector es deteriora, amb escàndols recurrents de salaris i plans de jubilació fora de mida per a les cúpules d'algunes caixes i bancs. Una enquesta (amb una mostra de 1.000 persones) que ha fet la Federació d'Usuaris Consumidors Independents (Fuci) destaca que el 57% dels clients estan disposats a canviar d'entitat. Gairebé quatre de cada 10 ho faran si li milloren les condicions de la hipoteca i un 29% si no li cobren comissions. La fidelitat de tota la vida amb una entitat s'ha acabat.

Davant d'aquesta situació, els bancs i les poques caixes que queden segueixen lluitant per captar els diners dels usuaris, amb una guerra del passiu que es manté de manera sostinguda. A l'oferiment de dipòsits a termini a tipus d'interès superiors al 4% de l'any passat li van prendre el relleu les lletres del Tresor, amb rendiments de fins al 5% el novembre i desembre del 2011. La millora momentània de la crisi del deute ha fet baixar aquest tipus d'interès, però ara els pagarés s'han convertit en el producte estrella. Les entitats ofereixen aquests productes i també els bons de la Generalitat, que segueixen deixant sucoses comissions. Però cada entitat fa vestits a mida i personalitza les ofertes a cada client en funció dels productes que es compromet a assumir.

stats