VANDALISME DEL 29-M
Crònica 01/04/2012

Els aldarulls amenacen la marca Barcelona

Auri Garcia Morera
3 min
UNA POSTAL INÈDITA
 Una treballadora de Carlson Wagonlit  a l'altra banda d'un aparador trencat, a Barcelona.

BARCELONAAprincipis del segle XX, Barcelona era coneguda amb el sobrenom de la Ciutat de les Bombes. Més de cent anys després, i salvant les distàncies, els episodis de violència amenacen de tornar a tacar la imatge de la ciutat.

A totes les portades

Els incidents, protagonistes als principals diaris del món

Les escenes de guerrilla urbana de dijous van protagonitzar, divendres, les fotografies de portada dels principals diaris del món. The Wall Street Journal i Financial Times van escollir la mateixa imatge d'un mosso d'esquadra protegint l'edifici de la Borsa de Barcelona després de ser atacat pels violents. A la portada de The Washington Post , la fotografia principal era la d'una treballadora d'una cafeteria amb cara de terror darrere els vidres trencats de l'establiment. I a la de The New York Times , la imatge més destacada també era dels aldarulls del dia abans a Barcelona, en aquest cas amb uns encaputxats atacant l'aparador d'un comerç.

Una situació que no és nova

Les protestes universitàries dels dies del MWC, l'últim precedent

Que imatges d'accions violentes als carrers de Barcelona donin la volta al món no és nou. L'últim precedent és de fa tot just un mes, amb les protestes universitàries que van coincidir amb el Mobile World Congress. En aquella ocasió, The New York Times va posar a la portada una imatge d'un treballador d'una oficina bancària enfrontant-se a un assaltant.

El juny de l'any passat, els indignats bloquejant el Parlament també van tenir un ampli ressò als mitjans internacionals. Poques setmanes abans, els incidents durant les celebracions dels títols del Barça ja havien estat protagonistes. Des de fa anys, aquestes celebracions acaben desembocant en enfrontaments amb la policia. Anys enrere, manifestacions contra el pla Bolonya també havien acabat amb greus aldarulls.

La marca de la ciutat se'n ressent

Els especialistes en comunicació avisen que el risc és alt

Divendres, les patronals Foment del Treball i Cecot es van queixar que els incidents havien perjudicat la imatge de la ciutat, una visió compartida pels especialistes en comunicació.

Sílvia Sivera, professora de creativitat a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), explica que "la marca Barcelona, igual que les altres marques de ciutat, és tot un relat en què entraria el que va passar dijous". Preguntada per l'impacte dels fets, Sivera respon que "evidentment aquestes coses tenen una repercussió immediata en les percepcions". En especial les fotografies impactants, que Sivera qualifica de "molt perilloses".

El consultor de comunicació Aleix Cuberes és encara més contundent: "Ja en portem uns quants, de fets com aquests, que castiguen de manera molt dura la imatge de Barcelona al món". Pel que fa a la força de les imatges, coincideix amb Sivera que poden ser letals: "Una imatge es pot carregar molts anys d'esforç silenciós". Cuberes creu que només una reacció molt contundent amb mesures reals, com la de Londres l'estiu passat, pot contrarestar aquest perjudici per a la marca. Sivera, molt crítica amb el silenci dels mitjans de l'Ajuntament a la xarxa, també considera clau la proactivitat per capgirar la situació. Ella, però, veu un costat positiu als fets i creu que només caldria potenciar-lo. "Hi ha una lectura positiva, que és que Barcelona és una ciutat inconformista, al mapa de les ciutats indignades com Nova York".

El sector turístic creu que no hi haurà perjudici

Només en casos més greus hi hauria cancel·lacions

Turisme de Barcelona i l'Associació Catalana d'Agències de Viatges no estan d'acord amb l'alarma. Tot i admetre certa preocupació, creuen que els fets no tindran cap incidència en el turisme.

El professor de la Universitat Rovira i Virgili Juan Antonio Duro, especialista en turisme, diu que "si finalment esclatés una crisi social sí que podria afectar el turisme, però encara no estem en aquest moment". Duro posa Grècia com a exemple de destinació amb una situació "més deteriorada", i tot i així dubta que el perjudici en la imatge hagi afectat gaire l'activitat turística: "Desconec les dades, però no m'estranyaria que fossin bones. Mentre es garanteixi la seguretat dels turistes, pot continuar tot igual".

Albert Blasco, coordinador dels estudis de turisme de l'Escola Universitària del Maresme, també creu que "fets com aquests no suposaran cap problema per atreure turisme". En la seva opinió, "només en casos més greus hi ha cancel·lacions a curt termini, i tot i així poc després les coses tornen a la normalitat".

Els disturbis, convertits en atracció turística

Els visitants es van voler endur records dels incidents

Dijous, al centre de la ciutat, molts turistes contemplaven encuriosits les protestes. Al migdia, al davant de la Borsa, molts fotografiaven el que estaven presenciant, escenes que es van repetir a la tarda. Després que es calmés la situació, ben entrada la nit, un grup d'adolescents recollia un cartell de terra per endur-se'l com a record. Divendres, molts van aprofitar per fer-se fotografies amb restes de les destrosses.

stats